Fotograf: PRV/Casper Hedberg

Ett varumärke kan till exempel bestå av ord, figurer, bokstäver, siffror, personnamn, slogans, hologram eller ljud. Det kan också vara en specifik utformning av själva produkten eller dess förpackning. En varumärkesregistrering gäller i tio år och du kan förnya registreringen hur många gånger som helst.

Ditt varumärke är det som skiljer dina varor och tjänster från dina konkurrenters och därför är ditt varumärke en väldigt värdefull tillgång.

Därför bör du registrera ett varumärke:
  • För att kunna förhindra intrång.
  • För att säkerställa att ”du var först” (prioritet)
  • För att kunna förhindra registrering av nya varumärken effektivt, även inför EUIPO (EU:s immaterialrättsmyndighet).
  • För att skapa en registrerad immateriell rättighet som kan överlåtas självständigt eller licenseras.
  • För att kunna bevaka inflödet och agera mot piratkopior vid gränsen.
  • För att öka värdet av ditt företag.

Läs mer om varumärken här


Fyra fördelar med ett svenskt varumärke

När du ansöker om registrering av ett svenskt varumärke hos PRV ingår en granskning, något som du inte får när du gör en ansökan om registrering hos till exempel EU:s immaterialrättsmyndighet.

Med en granskning hos PRV får du hjälp med att minimera risken för att någon ska invända mot din varumärkesregistrering.

Fyra fördelar med en svensk varumärkesansökan:
  • Skyddar dig från intrång av andra i din verksamhet.
  • Granskning ingår i en svensk ansökan hos PRV. I granskningen får du bland annat reda på om det finns hinder för dig att registrera varumärket på så sätt minskar risken att du lägger pengar på en registrering som någon invänder mot.
  • Minimal risk att göra intrång i andras varumärke med hjälp av PRV:s granskning.
  • Svensk kundsupport guidar dig i ansökningsprocessen om du behöver hjälp.

Läs mer om fördelarna med ett svenskt varumärke här


Checklista inför varumärkesansökan

När du gör en varumärkesansökan kommer du behöva svara på vissa frågor. Om du läser igenom PRV:s checklista innan du gör ansökan har du förberett dig på bästa sätt för att få rätt varumärkesskydd.

Läs mer om hur du förbereder dig inför varumärkesansökan


Databaser

I Sverige gäller nationella varumärken som registreras av PRV, EU-varumärken som registreras av EUIPO och internationella varumärken som registreras av WIPO och som omfattar Sverige. För att du ska få en fullständig bild över vilka varumärken som gäller i Sverige behöver du därför söka i flera databaser.

Du skapar värde för ditt företag när du drar nytta av det som redan har gjorts och som finns utförligt beskrivet i databaser med varumärkesinformation.

I PRV:s Svensk Varumärkesdatabas finns varumärkesansökningar och varumärkesregistreringar som har registrerats av PRV och gäller i Sverige. Databasen har uppgifter om varumärkets innehavare och/eller vilka varor eller tjänster som varumärkesansökan eller -registreringen omfattar. För att få en helhetsbild över vilka varumärken som gäller i Sverige behöver du även söka i databaserna eSearch plus och TMView.

Till varumärkesdatabasen


När du har ett registrerat varumärke

När du har registrerat ditt varumärke bör du ta hand om det på bästa sätt för att få värdet att växa. Alla registreringar gäller i tio år, därefter behöver varumärket förnyas för att behålla sin giltighet.

När du har ett registrerat varumärke
  • Bevaka ditt varumärke

När du har ett registrerat varumärke är det ditt ansvar att bevaka att ingen gör intrång på dina rättigheter, till exempel om någon registrerar ett varumärke som kan förväxlas med ditt.

  • Uppdatera dina uppgifter

Det är viktigt att tänka på att ändra dina uppgifter ifall något förändras, exempelvis vid eventuell adressändring eller byte av ombud.

  • Överlåta, licensiera och pantsätta

Ett registrerat varumärke är en ekonomisk tillgång som du kan licensiera eller överlåta till någon annan person, men du har även möjlighet att pantsätta varumärket ifall du behöver låna pengar.

Läs mer om vad som gäller när du har ett registrerat varumärke