För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter
Artikeln är en annons
William Roosmark, Grundare av We Got Them

William har skorna som alla vill ha, men ingen kan få tag på

Efterfrågan på limiterade sneakers har fullkomligt exploderat senaste åren och i kölvattnet av det har en helt ny typ av företag börjat växa fram – andrahandsförsäljare. William Roosmark såg utvecklingen och har byggt sitt företag kring att ha skorna som alla vill ha, men som ingen kan få tag på.

Hej William, berätta kort om dig själv och ditt företag. 

Jag heter William Roosmark, jag är 23 år gammal och driver We Got Them sen september 2020. Vi specialiserar oss på att sälja sneakers från populära och eftertraktade varumärken som släpps i begränsad upplaga med en enorm hype och därför säljer slut snabbt i alla butiker. Det gör att skorna är väldigt svåra att få tag på. Men vi letar upp exemplar i nyskick på andrahandsmarknaden och säljer vidare till konsumenter som inte lyckades köpa skorna när de släpptes. 

Vad fick dig att starta eget? Hur kom du på idén?

Idén fick jag från att en vän köpte och sålde sneakers som hobby. Det gjorde mig intresserad av sneakers och jag såg potentialen att göra det i mycket större skala. Jag har alltid varit intresserad av att driva olika företag och komma på nya lösningar men denna idé var den som fungerat bäst hittills. 

Vad är det bästa med att driva eget?

Att få jobba med det du brinner för och att du kan bestämma själv över hur du vill lägga upp ditt arbete. Du har möjlighet att fatta dina egna beslut, styra över din egen tid och skapa din egen vision för företaget. 

Vad är din främsta egenskap som företagare?

Mina främsta egenskaper skulle jag säga är mitt driv och min passion för företaget. Det är tack vare det som jag alltid strävar efter att hitta nya lösningar och att utveckla företaget. Att bidra med driv och passion motiverar hela teamet och leder till att vi hittar nya idéer som får företaget att växa. Drivkraften får mig att ständigt att vara på tårna, leta efter nya möjligheter, övervinna utmaningar och lära av mina erfarenheter.

Vilken är din största drivkraft som företagare?

Jag vill bli den bästa versionen av mig själv och kunna bidra på ett eller annat sätt genom mitt företagande. Det är väldigt krävande att starta företag men samtidigt ger det en möjlighet till att vara kreativ och innovativ, vilket är väldigt tillfredsställande och engagerande. Jag får använda mina kunskaper och färdigheter för att skapa något helt nytt och unikt där jag är med och formar hur det ska utvecklas. När ansträngningarna sen ger resultat för företaget kan du med stolthet säga att du varit en del av den resan. Passionen för att skapa något från håller mig motiverad och engagerad i mitt arbete, eftersom jag alltid strävar efter att uppnå större framgångar och överträffa förväntningar. Det gör mig även mer benägen att ta risker och prova nya saker för att driva innovation och tillväxt i företaget.

Vad är svårast med att driva eget? 

En av de svårare utmaningarna som företagare är att du både är ansvarig för företagets framgång och misslyckanden. Du behöver kunna bedöma situationer snabbt och göra smarta val, oftast utan att ha fullständig information. Långa arbetsdagar och hög arbetsbelastning, särskilt i början när du bygger upp företaget, är en utmaning det med och det kan göra det svårt att hitta balans mellan arbete och privatliv. 

Vad är du mest stolt över kopplat till ditt företag?

Hela resan har varit väldigt rolig hittills. Från att driva ett hobbyföretag till att öppna två fysiska pop-up butiker förra året, en i Uppsala och en i Stockholm. Pop-up butikerna är det jag är mest stolt över att vi lyckats åstadkomma. Det var kul att se att vårt koncept är väldigt uppskattat och att få träffa alla våra kunder i verkligheten. Det är även en betydande prestation eftersom det visar att vi har förmågan att expandera, nå ut till nya marknader och nya kunder. 

Läs mer: Popup-butik: så här gör du

Har du något tillväxttips till andra företagare?

Anpassa dig och vara öppen för förändring. Marknaden och kundernas behov förändras ständigt och det är viktigt att du är beredd att anpassa dig och ditt företag för att kunna möta dessa förändringar. Var inte rädd för att prova nya saker och experimentera med nya strategier och göra det ingen annan gör. 

Hur dök behovet av finansiering upp? Vad ville du investera i? 

Vid speciella släpp köper vi in större mängder skor och då binder vi upp väldigt mycket kapital. Genom att använda oss av finansiering kan vi erbjuda ett stort utbud av skor som möter kundernas efterfrågan, utan att behöva tömma kassan och binda upp för stor del av kassan i lagret. 

Vad fick dig att välja Froda? 

Jag jämförde olika långivare och Froda erbjöd den bästa räntan och enklaste lösningen. Hela låneprocessen är väldigt enkel, upplägget är lätt att förstå sig på och det är tydligt vad som förväntas av båda parter. En annan viktig aspekt för mig är flexibiliteten som Froda erbjuder när det kommer till att hantera och betala tillbaka lånet. 

Hur har finansieringen hjälpt dig i ditt företagande? Vilken roll har Froda spelat för ditt företag? 

Froda har spelat en viktig roll genom att erbjuda resurser som gett mig möjligheter att expandera och utveckla min verksamhet.

Har du något tips kring finansiering till andra företagare? 

Gör en noggrann analys och ha en tydlig plan för hur pengarna ska få så stor effekt som möjligt för företaget. Finansiering innebär alltid ett visst mått av risk, men om du gjort din analys och har en tydlig plan kan det vara till stor nytta för att få företaget att växa och utvecklas snabbare. Sen bör du se över vilka finansieringsalternativ som finns för att hitta det som passar ditt företag bäst. I mitt fall var Froda det bästa alternativet eftersom de erbjöd företagslån med låg ränta som kunde betalas tillbaka snabbt. Froda har gett oss resurser att köpa in större lager som i sin tur lett till att vi kunnat öka både intäkt och vinst. 

Lyssna på Företagarpodden #296: Genvägar till en lyckad finansiering 

Vad är målsättningen framåt för We Got Them?

Planen är att förbättra kundupplevelsen samtidigt som vi ska växa och expandera. Till att börja med till Norden, men så småningom ut i Europa. Vi kommer fortsätta bygga vår närvaro online och optimera marknadsföringen för att i framtiden förse hela Europa med limiterade sneakers.

Taggar
Annons
Riks Artikel

Prenumerera på juristernas nyhetsbrev

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.