För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Experttipset: Gör företagets hemsida till en fullträff

Publicerad 4 sep 2024
Hemsidan är ditt företags ansikte utåt. Du lägger möda på att få fram en snygg webb och fylla den med relevant innehåll, men sen då? Amelie Hellners Johnson som driver webbyrån HAJ AGENCY tipsar om hur du får både Google och webbesökarna att älska din hemsida.

Synlighet, användarvänlighet och datasäkerhet är internets hårdaste valutor. Det hjälper inte hur fina erbjudanden företaget har om du inte håller sidan lättnavigerad, snabbladdad, sökbar på Google och säker mot virus och hackers.
Men även om de allra flesta företag har en hemsida så är få av oss programmeringsproffs eller förstår tekniken bakom. Företagarna Göteborgs ledamot, Amelie Hellners Johnson, ger sina tre främsta tips för att hålla webben i form. Med dem kommer du en bra bit på väg, på egen hand eller i samarbete med din webbyrå.

1. Snåla inte med webhotellet. Istället för att gå efter lägsta pris, välj det som passar din verksamhet bäst. En webshop ställer helt andra krav än en enkel textsida med kontaktuppgift. Ta i lite extra när du väljer mängden datautrymme: kanske ska sidan växa efter hand eller integreras med företagets affärssystem? Och hur är det med backup? Se till att allt som gjorts på din hemsida de senaste sex månaderna sparas. Men framförallt: välj ett webhotell som erbjuder telefonsupport. Det kan låta analogt i den digitala eran, men om det värsta händer och hemsidan rasar vill du ha en människa i luren tills de löst problemet.

2. Gå på jakt efter döda sidor. Vartefter en hemsida byggs eller uppdateras blir det ofta kvar så kallade 404:or: felaktiga länkar till sidor som bytt namn, produkter som tagits ur lager eller liknande. Både sidbesökarna och Google blir besvikna, då felmeddelandet ”404 Not Found” möter den som följer länken och du faller i sökmotorernas ranking. Sidan behöver gås igenom och de trasiga länkarna tas bort eller ledas om till fungerande sidor genom en så kallad redirect. Be din webbyrå om hjälp eller om du själv sköter sidan, använd en plugin för ändamålet i ditt webbverktyg eller ta Google Analytics till hjälp.

3. Snabbast vinner – håll sidan motionerad. Kontrollera med jämna mellanrum hur snabbt din sida laddas, det finns få saker som irriterar websurfaren så mycket som en trög hemsida. Via Googles PageSpeed Insights testas sidan och får betyg på skalan 1-100. Verktyget talar också om hur bra du har lyckats med sidans synlighet hos sökmotorer (SEO) och användarvänlighet. Du får en bedömning för både mobil och desktop samt en praktisk actionlista för att fixa det som är vajsing. Börja med det enklaste: kanske behöver du bara krympa en bild på startsidan för att öka hastigheten?

Lycka till på vägen mot fler och nöjdare hemsidebesökare!

Taggar
Fler nyheter från Företagarna