För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Experttipset: Så bygger du kompetensen i ditt företag

Publicerad 1 feb 2023
En av svenska företags allra främsta flaskhalsar för tillväxt är att hitta och anställa kunnig personal. Hur kan du bli en vinnare i kampen om kompetensen? Företagarna Göteborgs Mathias Mattson har lyckats väl trots stor brist på arbetskraft i branschen – här får du hans bästa tips.

Bristen på utbildade inom hantverksyrken är särskilt svår eftersom många går i pension och färre unga utbildar sig. Mathias Mattsson driver Pogab Plåt och har antagit aktiva strategier för att locka till sig plåtslagare. Han sitter med i Företagarna Göteborgs styrelse just för att sprida kunskap om vikten av hantverk och att få fler unga att välja den händiga vägen in i yrkeslivet.

Plåtslagare är en särskild bristvara, trots att Mathias beskriver det som ett kul, kreativt och självständigt yrke. "Plåtslagare är konstnärer. Vi tillverkar det allra mesta själva, utformar och sätter vår egen prägel på det vi skapar. Vill du får utlopp för din kreativitet är det ett kanonjobb."

För att långsiktigt bygga tillgången på arbetskraft i det egna företaget har han testat det mesta: här kommer de tips som funkat bäst.

1. Skapa intresse kring ditt företag
Det här gäller all personal. Syns man inte så finns man inte. Bygg ett varumärke som gör det intressant att vara med i bolaget. Det är relativt lätt i dag jämfört med förr, du kan synas i sociala medier på ett enkelt sätt. Skriv några rader om det du tror är intressant för andra. Visa upp bra och roliga uppdrag som ni gjort, lyft fram din personal, kunder och leverantörer. Effekten blir att folk ser vad företaget sysslar med och delar det vidare. Om vi inte hade gjort de här små sakerna kontinuerligt hade vi nog inte haft hälften av de anställda vi har idag!

2. Gör en plan för praktikanter
Det första man måste förstå är att en praktikant ska man inte tjäna pengar på, den investerar man i, och det börjar redan med prao i åttan. Gör upp en handlingsplan som du kan använda år efter år, hur tar vi hand om den här personen? Förbered någon i personalen som tycker att det är kul att vara ansvarig för praktikanten. Vi har en rutin där vi skickar ut info på förhand - ”Välkommen till oss, när du kommer hit ska du prata med den här personen, du behöver ha med en matlåda, säg till om du inte har egna skyddsskor…” etc. Då vet de vad som väntar och slipper vara nervösa. Men har man ingen plan och det plötsligt står två ungdomar utanför dörren: vad gör de då? De bli osäkra, tittar konstant i sin telefon och får inte chansen att göra ett bra intryck.

3. Predika vitt och brett om ditt skrå
Oavsett vilket skrå det är. Tala för hantverket i alla sammanhang och visa upp att det är ett fint yrke att vara stolt över. Jag är inte rädd för att synas och höras, ställer exempelvis upp i media när jag har chansen. Då blir vi intressanta och jag suger åt mig kompetensen. Förhoppningsvis pratar de vuxna som läser tidningen med sin tonåring om att ”Du kanske ska bli plåtslagare? Titta vilken bra arbetsmiljö, vilket roligt arbete och hur många jobb det finns”. Grannens 15-åring som inte vet vad den ska välja för utbildning kanske kommer på praktik hos dig och blir en jättebra matching! Du vet aldrig vem som är din nästa medarbetare.

 

 

Taggar
Fler nyheter från Företagarna