För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Experttipset: Bli en framgångsrik konsult

Publicerad 24 okt 2022
Som konsult väntas du ha djupa och breda kunskaper och svar på alla frågor. Men med den kompetensen i rockärmen är det lätt att ta för snabba kliv. Eller är det snarare kunden som springer förbi det viktiga? Och hur gör du när magkänslan säger att något är fel? Här får du bästa tipsen för att driva framgångsrika projekt som konsult.

Anna Isaksson är verksamhetskonsult och systemarkitekt. Sedan mer än 20 år hjälper hon kunder att sömma ihop komplexa affärssystem för att få ordning på företagets data. Under vägen har hon intresserat sig alltmer för själva konsultrollen och startade för tre år sedan tillsammans med en kollega Smooth Business som hjälper juniora personer att bli duktiga konsulter inom affärssystem.

”Det är enkelt att starta och driva företag som konsult, jag behöver bara min dator och min kunskap. Jämför med en restaurang som kräver utskänkningstillstånd, livsmedelskontroll, personalliggare… Men själva konsultrollen kan vara utsatt när man kommer ut och upplever att man ska ha svar på tal och veta allt – särskilt om man är ung och oerfaren.”

Här är Annas bästa tips för att göra ett riktigt bra jobb som konsult och samtidigt trivas i rollen.

  1. Vänta in: förstår kunden dig?
    Oavsett vilken som är din kompetens har du ett stort kunskapsförsprång som konsult. Det är lätt att rivstarta uppdraget på högsta växel – men samtidigt glömma att kunden har en längre startsträcka. Se till att få med dem på vilka begrepp ni använder och vart ni siktar gemensamt: sånt som är självklart för dig är inte nödvändigtvis självklart för dem. Kunden kanske nickar och inte vill ställa dumma frågor, men missförstånd kryper alltid fram och kan få stora konsekvenser i slutänden. Se därför till att bygga en gemensam grund innan ni drar igång.
  1. Vänd och vrid: förstår du kunden?
    Du behöver också tänka på det omvända, att kunden har djupa kunskaper om sin bransch som du saknar. Ofta tar de viktig information för självklar och glömmer förmedla den till dig: regelverk eller branschpraxis som du behöver ta hänsyn till. Här gäller det för dig att vända och vrida på frågorna, inte acceptera första bästa svar utan be dem utveckla eller ge exempel. Annars är risken att krav dyker upp för sent när de ska testa lösningen och undrar: ”Men den här funktionen då?” Du upplever inte att de beställt den, men de säger att det har de menat hela tiden… Ni riskerar tråkiga konflikter som kostar tid och pengar och det gör ingen glad.
  1. Lita på din magkänsla
    Som konsult är det viktigt att ha integritet och bara lämna ifrån dig leveranser som du själv hade velat ta emot. Känns det inte bra i magen så är något fel. Den känslan är viktig: ju tidigare du lyfter problemen, desto mindre hinner de växa sig. Kanske är du en ung konsult och en säljare har sålt in ditt uppdrag till underpris medan kunden väntar sig en fantastisk leverans – då hamnar du ofrånkomligen i kläm. Det kan kännas svårt att lyfta handen och säga ”Hallå, det här går inte ihop!” Men om något känns fel: lyft det till kunden eller chefen så att det snarast kommer upp till ytan.
Fler nyheter från Företagarna