För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Experttipset: digitalisera som en vinnare

Publicerad 17 nov 2022
Digitaliseringen är en av samhällets starkaste samtidstrender som de allra flesta företag behöver förhålla sig till. Men vägen genom omställningen kan vara krokig och snårig. Agila coachen Niclas Wahlström har tre tips som leder dig i rätt riktning.

I princip alla branscher befinner sig i någon fas av den digitala transformationen: nya kundbeteenden, moderna arbetsmetoder och globaliserade affärsmönster leder oss ofrånkomligen dit när nya behov uppstår och gamla försvinner.

Företagarna Göteborgs styrelseledamot Niclas Wahlström tog mycket tidigt klivet in på den digitala arenan då han startade webbyrå 1996 direkt efter tekniskt gymnasium.
”På den tiden fanns inga relevanta IT-utbildningar så jag och en kompis startade en firma ihop och lärde oss på egen hand. Vi nischade oss så småningom mot resebranschen och utvecklade med ett par kompanjoner reseguiden.se som blev Skandinaviens ledande sökmotor för resor. I 20 år var jag med och drev bolaget, som mest var vi 30 medarbetare. 2017 valde jag att bli konsult igen och hjälpa andra bolag i deras digitala affärsutveckling.”

I dag driver Niclas Zatsang som hjälper företag med mjukvaruutveckling och förändringsledning. Om du driver ett traditionellt företag som ska slå igenom i en digital värld där konkurrensen ofta är hårdare än tidigare, har han tre tips som hjälper dig att lyckas.

Tips 1: Finn din målgrupp
En framgångsfaktor är att vara klar över vilken målgrupp den digitala satsningen vänder sig till. Är det leverantörer, slutkunder eller interna användare? Hitta en tydlig grupp som du designar lösningen för och bli spetsig. Det avgör i nästa steg hur lösningen ska fungera, exempelvis hur du utformar en e-handel eller presenterar ert erbjudande i sociala kanaler. 

Tips 2: Var problemfokuserad
Det här tipset går emot det vanliga rådet att fokusera på lösningen. Men faktum är att om inget problem finns har man heller ingen anledning att skapa en lösning! Många digitala konsulter går rakt in på att föreslå olika lösningar utan att förstå problemet som de ska lösa men dagens komplexa värld kräver anpassningsförmåga. Utgå därför ifrån att utforska din kunds behov på ett strukturerat sätt. Vad stöter målare på för problem när de beställer färg på nätet? Vill de ens göra det? 

Tips 3: Misslyckas snabbare
Våga testa och experimentera ofta. Då får du snabbare feedback, misslyckas tidigare och lär dig mer än de som analyserar och planerar hela slutprodukten innan de drar igång. Efter varje misslyckande kan du göra ändringar, testa igen och få ny feedback. Så blir jobbet både roligare och mer kostnadseffektivt. Gör tydligt i företagets kultur att det är okej att misslyckas! Ni kan till och med släppa delar av lösningen mot slutkund, låta dem testa och gå vidare utifrån deras feedback. Tänk exempelvis på Facebook – det var väldigt avskalat när det kom men utvecklas ständigt utefter användarnas beteenden och drivkrafter.

Fler nyheter från Företagarna