För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Spelutvecklare utsedda till Årets Unga Företagare i Karlshamn

Publicerad 17 maj 2023
Med ett stort intresse för datorspel sedan barnsben var karriären given. Nu har Niklas Mikkelsen och Lucas Gullbo skapat egna, prisbelönta, spel.
Toem - en av spelduons kreationer.

Niklas Mikkelsen arbetade som vaktmästare och brevbärare i två år efter gymnasiet. Men det var hela tiden något som gnagde i honom kring spelutveckling som han inte kunde släppa taget om. Så 2014 tog han beslutet att söka en spelutvecklingsutbildning och 2015 antogs han av BTH Campus Karlshamn.

– Jag bestämde mig där och då för att göra mitt bästa, antingen skulle jag veta att spelutveckling inte är någonting för mig eller så ska jag jobba med det, punkt slut, säger Mikkelsen.

År 2016 startade Niklas sitt första spelbolag, handelsbolaget Good Knight Games där han utvecklade världens första VR sopsorteringsspel till Live Green Festival, spelet heter Green Reality. De turnerade runt om i Sverige för att utbilda spelsugna personer om sopsortering på ett roligt och interaktivt sätt. Företaget klarade sig inte särskilt länge och 2017 lades det ned.

2018 vann Årets Unga Företagare i Karlshamn, Niklas Mikkelsen och Lucas Gullbo, 50 000 kronor i den regionala speltävlingen ”Game Concept Challenge”. Det blev startskottet för deras nuvarande bolag Something We Made AB.

– Andra spelutvecklare och företagare inspirerade mig att våga ta steget. Jag har länge känt att jag inte riktigt passat in i normala arbetsförhållanden och har drömt om en egen väg men inte vetat hur. Jag ångrar inte en sekund de två bolagen jag har startat hittills, säger Mikkelsen.

Vad är det främsta skälet till era framgångar?

– Vår förmåga att aldrig ge upp. Vi är rejält envisa och skulle utveckla vårt spel ”TOEM” oavsett vad. Vi är också ett extremt bra komplement till varandra. Allting inom spelproduktionerna är Lucas specialitet medan allt utöver det är min grej, säger Mikkelsen.

Vad i ert företagande gör dig mest stolt?

– Att vi vågade försöka, på riktigt. Och självklart att vi blev klara med spelet ”TOEM”, säger Mikkelsen.

Kan du dela med dig av råd till den som vill vinna Årets Unga Företagare i framtiden?

– Våga försöka, man vet aldrig vart det kan leda en förens man har försökt, vi hade aldrig kunnat förutse att vårt företag skulle gå så bra som det har gjort.

Tre synsätt som har hjälpt Niklas Mikkelsen

  1. När jag är 80 år, kommer jag ångra att jag aldrig försökte? Tänk att du berättar för ditt barnbarn att du försökte, oavsett vad som hände. Gick det bra så berätta om det, gick det dåligt så har du en riktigt rolig historia att dra.

  2. Oavsett hur det går med ditt företag så kommer du bli mer värdefull som person. Om det går skit så kommer det visa framtida arbetsgivare att du har ett eget driv, och om det gick bra så kör bara på. Det finns verkligen inget negativt med att sätta i gång och försöka.

  3. Det känns emellanåt tungt och omöjligt eftersom det finns så många andra duktiga och man själv är inte på samma nivå, man är inte duktig nog, inte kreativ nog, etcetera. Men om vi gör samma jämförsele fast med gymmet, det är självklart att man som nybörjare inte kan lyfta lika mycket som en bodybuilder men ändå gör man den jämförselen i andra områden i livet. ”Varför är inte jag så duktig på programmering”, ”hur kan de så mycket om X och Y?” Det är självklart, du har inte tränat lika länge som de du jämför dig med. Precis som att lyfta tyngre vikter på gymmet så måste du gå med på att vara dålig i början, träna över en längre tid, och göra misstag.

Fler nyheter från Företagarna