podcast news play företagaren I media förmån faq

Mittskåne företagardag – två år försenat men ack så lyckat

Pandemin vann inte över Företagarna Höör, Hörby och Eslövs heldag på Elisefarm. Må vara att det hela blev uppskjutet två år men det innebar bara att allt blev desto bättre. Ett flertal av de 100 anmälda hade hängt kvar sedan 2020.
Publicerad 21 apr 2022
På bilden syns en del av talarna och arrangörerna. Foto: Mariam Huss

På scen stod moderatorn Håcan Nilsson och välkomnade talarna med lättsamma samtal hela dagen. ”Hur mår företagaren i mittskåne?” frågar han på morgonkvisten.

– Vi upplever att de mår bra, svarar Helena Björkman från Sparbanken Skåne.

Genom sin lokala närvaro kan de fatta snabba beslut och stå nära sina kunder.

– Vi åker gärna ut till våra kunder och möter dem på deras företags arbetsplats för att sedan erbjuda dem helhetserbjudanden, säger Sparbanken Skånes chef Adam Hoff.

Skånska Dagbladet var även de på plats och berättade om förlorade annonsintäkter till jättar som Facebook och Google. Men de har även glada nyheter att förmedla. Man har flyttat allt mer fokus från Malmö till mittskåne. Både gällande plats i tidningen och redaktionernas storlek.

En partner kliver upp

Vi på Företagarna är oerhört stolta över vårt långa samarbete med Bilmånsson som ger våra medlemmar 10 procent rabatt. Bilmånsson fyller för övrigt 100 år och ska fira det på traditionellt bilhandlarvis i höst. De säljer över 100 bilar i veckan och upplever en stor brist på begagnade bilar sedan pandemin. För att inte tala om nya bilar som kan ha sex månaders leveranstid.

– Det är krångligt med bilar. Fram för allt i dessa tider med alla bränslereformer så vi säljer helhetspaket: bilägande och inte ”bara” bilar, säger försäljningschefen Andreas Nilsson.

En hackare tränger sig in

Mikael Jansson driver företaget Security by heart och kallas sig för en etisk hackare. Han jobbar främst med små och medelstora företag som anlitar honom för att tänka och göra det en hackare gör.

"Jag tänker, och jobbar, som en kriminell. Men jag är inte en."

Förhoppningen är att kunna arbeta i förebyggande syfte men det händer regelbundet att han måste kliva in och hjälpa företag när det väl har hänt saker.

– Man ska tänka som en hackare för att se farorna. Hackaren har inget att förlora, ni har allt att förlora, säger Mikael Jansson.

Om det är något han vill skicka med sig till publiken så är det att prioritera att ha ett bra lösenord.

Företagarna tar plats

Upp på scen kliver Magnus N:son Engelbäck, Företagarna Region Syds chef. Han lyfter småföretagarnas viktiga roll i Sverige och slänger ut frågan till publiken: ”Hur många procent av alla företag har under 50 anställda?” Svaren varierar men ingen är i närheten av fullträff. Hela 99,4 procent är det rätta svaret.

Hörby ligger på plats 31 sett till alla Sveriges kommuner över de skatteintäkter som småföretagen genererar till kommunen. Totalt når Hörby, Höör och Eslöv imponerande 891 miljoner kronor per år.

Vidare berättar han om en av de viktigaste punkterna vi har inför valet – brott mot företagare.

– Det klassas som vardagsbrott vilket är problematiskt när offren gör en anmälan. Polisen prioriterar ner vardagsbrotten och det slår hårt mot företagarna, säger Magnus N:son Engelbäck.

Det blir livat värre

Som en frisk vind, eller snarare en storm, flyger Torkild Sköld upp på scen. Med hastiga handrörelser, humor, och teatraliska framföranden berättar han om personligt ledarskap och varför det är viktigt att ha tillit till sig själv.

– Du kan göra fel men du är inte fel. Du kan göra misstag men du är inte ett misstag. Vi människor kan göra fel i sak men vi är inte fel som person, säger Torkild Sköld.

Han uppmanade alla att ha roligt om dagarna. Att inte identifiera sig som sitt yrke utan som person och att skilja på sina egna värderingar och sin arbetsplats.

"Du duger inte som du är. Du är bäst på att vara du. Att jämföra oss med andra knäcker oss."

En influencer tar vid

Sist upp på scen är ingen annan än kvinnan som fick oss på Företagarna Region Syd att få tummarna loss och starta ett Instagramkonto.

– För mig är det så här: ett företag som inte har insta finns inte. Det ni ser på Instagram är min portfolio. Det är där folk hittar mig, säger Diana Dontsova.

Hon är driver bolaget Diadonna media, är kokboksförfattare, infuencer och så skapar hon digitala kampanjer. Hennes debutbok ”Diadonnas Balkanmat” (som hon har plåtat själv) är redan prisad och är dessutom nominerad till världens bästa kokbok i sin kategori.

"Du vill synas där konsumenterna finns. Kunderna finns på sociala medier. Det här är nutidens marknadsföring. Lyft fram det unika som just ditt företag kan erbjuda för att sticka ut."

 

Fler nyheter från Företagarna

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden

Krönikor från våra politiska experter

Möt tre av Sveriges 500 000 jobbskapare

Företagarna Granskar

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.