För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Guidar småföretagare i blockkedjornas värld

Publicerad 12 maj 2023
Tim Coull och företaget Skidra får börja med att tackla fördomar – och förklara. Som hur digitala tillgångar – NFT:er – kan skapa trogna kunder, bromsa plagiat och ge nya affärer. Även om du förstår noll av tekniken.
Tim Coull, vd för Skidra. Foto: Oskar Omne.

Vi måste börja med tre bokstäver som fått lite dåligt rykte: NFT. Förkortningen står för ”non-fungible token” – något icke utbytbart. En NFT kan beskrivas som en unik digital produkt som du kan köpa äganderätten till. Redan här börjar det kännas snurrigt för många. För den som tvärtom redan är insatt blinkar varningslampor när du nämner NFT:er.

– Är inte det bara en scam? Så tänker många som jag känner, i dataspelsvärlden. Det har skrivits en hel del negativt om tekniken, konstaterar Tim Coull.

Tekniken kan tvärtom göra stor nytta, tillägger han. Exempelvis i arbetet mot piratkopiering, vilket internationella varumärken insett.

Bevis på autencitet

– Kunder till Nike och Gucci kan få en NFT, i praktiken en pdf som är signerad via blockkedjeteknik, som ett äkthetsbevis. När du köpt en vara vet du att det är en autentisk produkt från företaget.

Även Times Magazine testar tekniken, precis som kaffekedjan Starbucks, med olika lojalitetsprogram.

– Trogna prenumeranter eller kunder kan få tillgång till exklusiva förmåner, förklarar Tim som börjar få upp vanan att pedagogiskt förklara sitt område, med så konkreta exempel som möjligt.

Sedan 1,5 år tillbaka är han vd och medgrundare av Luleåföretaget Skidra som utvecklar en lösning för att automatiskt skapa NFT:er utan att kunden behöver sätta sig in i den bakomliggande blockkedjetekniken.

– Vi ger företag tillgång till blockkedjornas värld inom några sekunder. Så att du kan engagera kunder eller ditt community med digitala belöningar kopplade till den fysiska världen.

Kontroversiellt skräp?

Tim är den samhällsengagerade dataingenjören med passion för populärkultur och datorspel. Via Arctic Business Incubator i Luleå fick han kontakt med entreprenörerna Bazyli Kucharski och Michal Ogierman som berättade om sin företagsidé.

– Kontroversiellt skräp, tänkte jag först. Men det var en intressant och innovativ idé som kan ändra synsättet på digitala tillgångar. Jag var såld.

Han tillägger att Skidra har haft tidiga, framgångsrika tester med spelutvecklarföretag, och att den ”lägst hängande frukten” finns inom musikbranschen där felaktig biljettförsäljning kan stoppas. Samma princip gäller för exempelvis begagnade bilar där ägandehistoriken lätt syns och kan spåras.

Sneglar på klädindustrin

– Vi sneglar också på klädindustrin. Kunder skulle enkelt kunna se var tyget kommer från i ett plagg, via vår teknik. Med ett chip i kläder skulle användare också kunna skapa animationer för sociala medier kring sina plagg. Som ett sätt att belöna trogna kunder med nya saker som ingen annan har.

Det där sista var säkerligen överkurs för många, men om några år nickar kanske fler igenkännande. Just nu jobbar Tim med att dra in företagets första investeringar.

– Jag pratar med ängelinvesterare. Målet är att ta in 1,5 miljoner kronor i sommar.

Samtidigt lär han sig mer om företagsbyggande via Arctic Business Incubator.

– Jag är datatekniker och hade noll kunskaper om affärsutveckling. Att få veta hur jag skapar avtal och kontaktar investerare samt att lära mig affärssnacket – det är otroligt värdefullt.

Text: Malin Sund.

Fler nyheter från Företagarna