headphones newspaper video-player

Ingen strike för landets bowlinghallar

Många bowlingföretagare har tuffa tider under pandemin. Kommer de att lyckas hålla konkurserna borta?
Publicerad 17 mar 2021
Foto: Shutterstock.com.

Bowling är populärt bland de flesta: pensionärer, kompisgäng, personer med funktionsvariationer och bland företag. Fler än tre miljoner svenskar bowlar varje år enligt Bowlingföretagarnas uppgifter.

I vanliga fall är bowling både socialt och lättillgängligt, men när pandemin slog till i mars förra året blev det helt tomt på besökare fram till sommaren i många bowlinghallar.

Tappad omsättning

För många bowlingföretagare är läget nu kritiskt.

− Från maj och framåt har vi tappat 80–85 procent i omsättning varje månad, säger Johan Rundgren som är vd på Eskilstuna Bowlingcenter och generalsekreterare i Bowlingföretagarna.

Under sommaren började besökarna komma tillbaka. Många i branschen anade en ljusning under hösten. Sedan kom beslutet i mitten av november om att verksamheter med servering endast fick ha öppet till klockan 22:30 som i december justerades till 20:30. Eftersom de flesta bowlinghallar har servering blev det tvärstopp igen.

Kommunerna agerar olika

Tidigare kunde bowlinghallar som inte sålde alkohol hålla öppet längre. Det gjorde att många såg en poäng i att pausa serveringstillståndet. Kommunerna har dock hanterat sådana önskemål väldigt olika. Exempelvis fick en bowlinghall i Stockholmsregionen avslag på ansökan att sätta sitt serveringstillstånd på paus. I vissa kommuner kostade det 8 000 kronor att pausa serveringstillståndet och 8 000 kronor att aktivera det igen.

− I Eskilstuna gick det utmärkt att pausa serveringstillståndet och det kostade dessutom ingenting, säger Johan Rundgren.

Underlätta för utövare

Hur många gäster som får visas i lokalerna har också varit föremål för väldigt olika tolkningar i kommuner och regioner. Bowlingföretagarna som är ett till Företagarna anslutet branschförbund har försökt hjälpa till genom att ta fram dokument och mallar för besökare och myndigheter. Man har även tagit bort medlemsavgifter under pandemin och bedrivit kampanjen #RäddaDinBowlingHall för att kompensera för att mycket av den vanliga verksamheten legat nere.

− Det är lite tråkigt att det så viktiga seriespelet, korpen och tävlingsverksamheten inte kunde komma igång i höstas. Jag är orolig för framtiden för alla hallar och de tävlande på alla nivåer. Det finns risk att många lägger av och nya inte börjar spela, säger Johan Rundgren.

Inte kunnat spara i ladorna

Nu ser många företagare vaccinet som ett ljus i tunneln, men bowlinghallarna har inte haft möjlighet att bygga upp kapital under vintern som brukar vara bra månader. Sommaren är lågsäsong och det är svårt att gå mot nästa lågsäsong utan att ha kunnat spara i ladorna.

− Det som varit positivt är att vi har blivit duktiga på att dra ner på kostnader och kom därför in i lågsäsongen under förra sommaren med låga kostnader. Det räddade många hallar, säger Johan Rundgren.

Coronastöden har spelat en viktig roll för branschen. Det är främst korttidspermittering och omställningsstöd som nyttjats. Även hyresstödet har använts av vissa. Flera kommuner har varit hjälpsamma med att skjuta upp hyran och även köpt bowling i förväg.

− Jobbigast har det varit för de företag som är nya och som inte byggt upp kapital eller inte har något redovisat resultat vilket försvårat att få stöd, säger Johan Rundgren.

Sätta bollarna i rullning igen

Han ser ändå positivt på framtiden även om han tror att vi ännu inte sett slutet på pandemin. Det borde gå att köra för fullt från oktober, tyvärr tillägger han kommer det sannolikt att vara bowlingföretagaren som får lägga ner innan dess.

− Ännu har branschen inte sett så många konkurser. Nu vill vi öppna och komma igång! säger Johan Rundgren.

Fler nyheter från Företagarna

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden


Krönikor från våra politiska experter