headphones newspaper video-player

"Mängden tullfrågor har ökat lavinartat" - att tänka på efter brexit

Handel med Storbritannien efter brexit innebär helt klart en omställning för de företag som inte tidigare hanterat tull, säger Mikael Eriksson som är tullchef på DB Schenker Sverige.
Publicerad 26 feb 2021
Se klipp ur intervjun ur Företagarna LIVE med Mikael Eriksson ovan.

I Företagarna LIVE:s brexitspecial gästade Mikael Eriksson, tullchef på DB Schenker Sverige, Günther Mårder i studion och gav grundläggande råd till den företagare som vill handla med Storbritannien efter brexit.

Hos DB Schenker Sverige märker man tydligt att företagare behöver stöd och råd om handel med Storbritannien, särskilt efter årsskiftet.

– Mängden tullfrågor har ökat lavinartat.

Vilka är de vanligaste frågorna ni får?

– Mycket är kopplat till frihandelsavtalet. Vad gäller? Vilka typer av dokument är godkända? Även klassificeringsfrågor, och frågorna kommer från företag som inte har någon tidigare erfarenhet av tullhantering och mest handlat inom EU eller inom Sverige tidigare.

Är det dyrare att handla med Storbritannien efter brexit?

– Ja det kan det absolut bli, om man som företag exempelvis importerar varor som inte har brittiskt ursprung. Då kan man inte få tullfrihet såsom man får om ursprunget är brittiskt. Eller åt andra hållet, har EU-ursprung. För privatpersoner är ju importmomsen en kostnad.

Vad är det grundläggande en företagare behöver veta för handel med Storbritannien?

– Att tullformaliteterna har förändras. Exempelvis bör man ha med export och importdeklaration. Man behöver ansöka om eori-nummer hos Tullverket, ett slags registeringsnummer som berättigar företaget att tullhantera.

– Och sen så är det viktigt att man anpassar sin verksamhet utifrån tullhanteirng. Säkerställa att man har rätt typ av dokumentation och tullunderlag med rätt uppgifter.

– Det är helt klart en omställning för de företag som inte tidigare hanterat tull! 

Vad behöver en företagare förse er med om man vill ha DB Schenker som tullombud?

–  Man behöver ge oss en tullfullmakt som ger oss möjlighet att skicka in de dokument, som tulldeklarationer, som behövs i kundens namn. Vi behöver också rätt styrkande handlingar, tullunderlag, för att vi ska kunna skapa förtullningar åt våra kunder.

Vilka dokument behövs för att en förtullning ska kunna skapas?

–  Handelsfakturan är det centrala dokumentet för ett köp med varans värde och ursprung. Packlistor med information om kolli och vikt är också intressanta, som certifikat och tillståndsdokument.

Se hela Företagarna LIVE: Brexit för företagare

Missa inte att DB Schenker Sverige finns bland Företagarnas omtyckta medlemsförmåner. Läs mer:

DB Schenker

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna

Småföretagare tar över när Findus ger upp

Efter 20 år tillsammans på Findus blev Bengt Gunnarsson och Göran Claesson av med jobbet. Nedläggningen av det anrika företaget var oväntad. Men slutet på anställningen blev början till egen verksamhet. Nu satsar de på närodlad frukt och grönt i nordvästra Skåne.

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.

Korttidsstöd öppet för ansökan

Ansökan om stöd till korttidsarbete är sedan den 29 mars öppen igen. Företagarna tagit fram ett verktyg så att du kan räkna ut korttidsstöd per anställd.

Guide: Våga ta steget!

Pandemin fick Jokkmokks världsberömda marknad att växla från folkmyller till webbhandel. Det visar hur det digitala klivet kan rädda såväl företag som 416-åriga traditioner.

Plötsligt var ”Nowhere” överallt

Dryck som ändrar samhällets inställning till alkohol i en unik restaurangupplevelse i skogen. Det är eventet som nominerats till ett prestigefyllt pris. Fast egentligen handlar ...

Mer från hela Sverige


Coronakrisen


Krönikor