För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

AI-företagaren: Samhället ska diktera villkoren för AI - inte Google

Publicerad 14 okt 2020
"Människor behöver få kunskap om AI så att samhället tillsammans kan diskutera frågan. Det är inte vi, eller Google, som ska diktera villkoren för AI ur ett samhällsperspektiv", säger Luka Crnkovic-Friis, vd och grundare på Peltarion.
Luka Crnkovic-Friis, vd och grundare på Peltarion. Foto: Peltarion

Det omtalade AI-bolaget Peltarion grundades vid KTH och har haft en rusande utveckling. Kunderna heter bland annat Tesla, General Electric, Skype, Spotify, Google och NASA och företaget bygger en plattform med ambitionen att göra AI tillgängligt för så många företag som möjligt.

När Luka Crnkovic-Friis, vd och medgrundare, gästar Günther Mårder i #företagarpodden, talar de bland annat om den oro som upplevs kring ämnet articifiell intelligens.

- I media är det populärt att spela på en vag rädsla om att AI kommer "ta över allt och döda oss alla", eller att AI är något mörkt och onaturligt. Jag tror inte så många tänker så i praktiken men är en populär vinkel, säger Luka Crnkovic-Friis.

Han vill istället lyfta en annan syn på saken. Kunskap minskar både rädslan och gör också möjligheterna med tekniken ännu större.

- Det jag brukar highlighta är vikten av att folk lär sig vad AI är. Det gör att vi som samhälle kan ha en bredare diskussion om hur tekniken kan användas. Det är inte min plats, eller företag som Googles plats, att diktera vad som är bra ur ett samhällsperpektiv.

Regelverk baserat på okunskap

Ett exempel på bristande kunskap ser han kommer från EU-håll.

- Just nu är den största faran att man från EU:s sida arbetar med GDPR-liknande regler riktat mot AI som är baserat på rätt mycket okunskap kring tekniken.

Han menar att exempelvis GDPR har en bra tanke bakom, men att det är ett exempel på när regelverk utformats så det sätter käppar i hjulen på vägen mot ett gott syfte.

- För nästan alla bolag, utom kanske jurister som sysslar med just den frågan, har det varit ett problem på grund av otydligheter och olika tolkning mellan olika länder. Det har lett till stora kostnader, rädsla för att göra affärer som eventuellt skulle kunna krocka med GDPR och så vidare.

Günther Mårder flikar in att kostnaderna för complience inom finanssektorn har ökat rejält på senare år, att man behöver många speciella anställda som tolkar och ser till att alla lagar och regler följs.

Kommer AI-bolagen gå samma framtid till mötes, så bara jättar har möjlighet att hantera byråkratin kring det?

- Jag ser en risk med det. Jag ser det också ur ett konkurrenperspektiv globalt Om man jämför med Kina, att vi inte reglerar oss själva till döds. Samtidigt som vi måste stå för våra värderingar och den typ av samhälle vi vill ha, säger Luka Crnkovic-Friis.

Här har Sverige en fördel i konkurrensen

I samtalet kommer också frågan upp hur Sverige ska bli bättre på att attrahera talanger som techbolag behöver. Luka Crnkovic-Friis konstaterar att lönenivåerna är svåra att konkurrera med. 

- Men samtidigt täcker skattemedel in en del vid just den biten. Att man får mycket billigt eller helt skattefinansierat i Sverige, som sjukvård, förskola och liknande,  gör nivåerna mer jämförbara.

Däremot kvarstår en del problematik, bland annat kring utvisningar av kompetent arbetskraft.

- Det har varit mycket fram och tillbaka, Spotify exempelvis har haft problem med att de fått utvecklare utvusade på grund av något rent byråkratiskt. Vi behöver kunna stötta att folk med hög kompetensnivå kommer hit och jobbar, säger Luka Crnkovic-Friis.

Lyssna på hela avsnittet här: #företagarpodden 245

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna