För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Så påverkas konsumenttrenderna av coronaviruset

Publicerad 26 mar 2020
Coronakrisen kommer att få bestående effekter på folks konsumtionsvanor, tror Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Patrik Müller, e-handelsexpert hos Företagarnas samarbetspartner, Nets.

En stor andel av Företagarnas medlemmar bedriver verksamhet inom e-handel, ett område som likt många andra, minst sagt påverkas av coronakrisen. Men vilka effekter kommer krisen att ha långsiktigt, på just e-handeln? Vi har ställt några frågor till Patrik Müller, e-handelsexpert hos Företagarnas samarbetspartner Nets.

Hur påverkas e-handeln inom Sverige och globalt av corona?

Man kan säga att svenska konsumenter handlar till 40-50 procent från utlandet. Möjligen kan corona göra att man får en fobi och hellre handlar på hemmaplan. Det kan bidra till att man handlar mindre från utlandet om man tror att det är tryggare att handla från svenska aktörer. På det viset så kan även den lokala handeln påverkas positivt av den situationen som vi är i just nu. När det gäller handeln från Kina är det tvärstopp.

Sverige ligger redan långt fram i digitaliseringen. När vi så småningom blickar tillbaka över coronakrisen, vilka branscher tror du då vi kommer se som tagit ett digitalt kliv till följd av den?

Det är naturligtvis långt kvar tills effekterna av coronakrisen har ebbat ut och tyvärr kommer den kräva sina offer. Men om jag ska försöka mig på en spaning så tror jag att generellt gäller att alla branscher kommer dra nytta av att ännu fler konsumenter har lärt sig och vant sig vid att handla på nätet. Till exempel kommer många som tidigare inte har handlat mat på nätet fortsätta göra det även efter krisen och det gäller även apoteksvaror. Säkert är det också många som kommer att behålla sina nyanskaffade streamingabonnemang. Jag hoppas också att många mindre, lokala butiker har startat och upptäckt hur e-handeln kan samverka med deras butik och öka deras försäljning. Jag har redan sett flera kreativa lösningar från mindre företag, till exempel en klädbutik som erbjuder visning av kläderna i butiken via Facetime för att kunden ska slippa besöka butiken. De lösningarna hoppas jag finns kvar.

Vilken betydelse har online-betallösningar som till exempel den som Nets erbjuder sina kunder spelat hittills under coronakrisen för företag som ser tapp i antalet ”fysiska kunder” i affärer och restauranger?

Vi har en liten men viktig roll för den som vill komma igång med sin e-handel. Just nu är det extra viktigt att det går snabbt att sätta upp en betallösning för e-handel så vi har trimmat våra rutiner – är allt i ordning kan vi lösa det på någon timme. Det är också möjligt att ta betalt i andra länder vilket gör det enkelt att för den som vill sälja till fler länder. Vi har över hundra tusen webbutiker i olika länder som använder oss för sina betalningar på nätet så det är en beprövad lösning.

Vi har också haft ett starkt inflöde av nya kunder hittills under krisen. Det är en mix av fysiska butiker som snabbt vill komma igång med sin e-handel, restauranger som vill kunna sälja mat för avhämtning på nätet och andra som bara passar på att fullfölja sina planer sedan tidigare.

Många företag har tvingats tänka kreativt kring distribution av varor nu när det finns begräsningar i att vistas ute på stan. Skulle e-handel gynnas av att betalning online och logistisk/leverans var mer integrerade processer än i dag?

Vi gör vad vi kan för att underlätta för konsumentens frakt genom att spara de olika adresser som konsumenten använder. När du väl skrivit in din hemadress, jobbaadress eller adressen till sommarstugan så kan du med ett klick byta adress vid din beställning.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna