För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Hemarbete motor för åkerier i kristid

Publicerad 19 aug 2020
Hemmakontor och e-handel har hjälpt åkerinäringen till att bli en av de branscher som klarat pandemins effekter okej. Det menar Ulric Långberg, bransch- och kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.
Åkeribranschen kan summera coronakrisens första halvår med ett okej. Foto: Shutterstock

Enligt en undersökning av Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (TYA), som DN skriver om, har åkerinäringen har klarat pandemins prövningar bättre än många branscher.

Bland annat uppger vart fjärde  av de drygt tusen tillfrågade åkeriföretagen att de kommer att behöva anställa lastbilsförare under de kommande sex månaderna, vilket TYA räknar som positivt. 

ulric.pngUndersökningen gjordes under pandemins inledande del, i mars och april, men framspolat till skrivande stund så är fortfarande läget under kontroll, enligt Ulric Långberg, bransch- och kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. 

Slår olika

Han konstaterar att branschen klarat sig "relativt okej" under pandemivåren och sommaren. Men att det slår olika beroende på segment.

- Leveranser till hotell och restauranger har sett mycket av beställningarna sjunka drastiskt och i vissa fall helt utebli, samtidigt som hemarbetande skapat mycket större efterfrågan på leveranser till lokala butiker och sophämtning.

Helt klart är i alla fall att regeringen numera klassar åkerinäringen som samhällskritiskt viktig, vilket är ett stort erkännande av åkeriernas verksamhet.

Den rusande e-handeln är ett av de ben som delar av branschen kunnat luta sig tryggt mot. 

- Hemleveranser har  ökat mycket, och det med mindre fordon vilket i sin tur skapar nya utmaningar gällande trängsel och effektivitet, säger Ulric Långberg. 

Transporter fram till dörren

Beskedet om att näthandelsjätten Amazon nu etablerar sig i Sverige lär spä på detta. 

- Nyttorna för framtiden är att kedjan inom logistiken förlängs ända till hemmen vilket skapar möjligheter till bättre planering och fordonsanpassning.  Ökad e-handel och hemleveranser från butiker har sannolikt också varit bra för att minska smittspridningen av covid-19, tillägger Ulric Långberg. 

Sveriges Åkeriföretag är ett av Företagarnas 29 anslutna branschförbund och samverkar därigenom i gemensamma politiska frågor.

- Vi har länge samverkat med Sveriges Åkeriföretag och det är glädjande att de klarat sig bra. Transportsektorn är för de flesta företag väldigt viktig och inte sällan helt avgörande för att man ska kunna driva sin verksamhet, säger Mathias Mellgren Helge, ansvarig branschförbundskansliet.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna