För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Åkeribranschen ser den stora kallduschen framför sig

Publicerad 6 apr 2020
Det kan bli så att bränslebolagen är den största utmaningen för åkerierna under sommaren.

Åtgärderna för att stoppa smittspridningen av coronaviruset har stängt ner stora delar av rörligheten, både inom Sverige men också globalt. Alla branscher påverkas på något sätt och åkeribranschen är inget undantag. Men enligt Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag som är ett av Företagarnas anslutna branschförbund, har den stora kallduschen ännu inte kommit.

Hur är situationen just nu i er bransch?

Åkerinäringen är inte så homogen som man kan tro. Vissa segment som renhållning, lant, skog och bygg & anläggning har ungefär normal sysselsättning. Inom segmentet fjärrtrafik så är industrileveranser och importgods från hamnarna hårdast drabbade med en minskning på 40 till 80 procent. Den största minskningen har skett i södra Sverige i storstadstriangeln Stockholm-Göteborg-Malmö medan de norr om Gävle knappt märker någon minskning ännu. Däremot ser livsmedelstransporter till butiker ut att ha bråda dagar. Att många arbetar hemifrån skapar stora behov av påfyllning till butikerna.

Vilka utmaningar ser ni framöver?

Ett lägre tempo inom de flesta segment är att vänta, och då kommer kanske korttidspermitteringar att tillämpas. Dock kommer den stora kallduschen när allting kommit igång. Då kommer det saknas likvida medel att köpa bland annat bränsle för. Det kan bli så att bränslebolagen är den största utmaningen för åkerierna under sommaren.Rickard Gegö.jpg

Hur ser ni på regeringens krispaket och era medlemmars möjlighet att ta del av det?

Vi ser att möjligheten finns framförallt för de som har anställda men om det om någon månad är likvida medel som behövs så är det oklart om det räcker. Det finns samhällskritiska transporter till exempelvis landsbygden som måste gå och de kan komma att behöva någon form av transportstöd likt färjorna som inte går ihop utan passagerare eftersom godstrafiken inte räcker ekonomiskt.

Vilka ytterligare åtgärder ser ni som nödvändiga framöver?

Det är svårt att vara helt konkret i dagsläget men utmaningen för åkerierna är just nu faran för sjukskrivningar. När det kommer igång kommer det att saknas likvida medel. Vilka åtgärder som är effektivast av de vi redan fått och vad som måste till är just nu för tidigt att säga.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna