För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Företagare klämda av familjeveckan

Publicerad 19 feb 2019
Föräldraförsäkringen missgynnar företagare. Det visar rapporten #Föräldrafällan 2.0. Småföretagares förtroende för föräldraförsäkringen börjar ta slut.
För företagare som redan i dag har svårt att nyttja föräldraförsäkringen är familjeveckan ytterligare dagar de inte kan nyttja. Foto: Shutterstock.

Två av fem företagare med småbarn har inte varit föräldralediga alls. Det fyrkantiga regelverket, svårigheten att få sin sjukpenninggrundande inkomst (SGI) fastställd och myndigheternas oförståelse för företagandets villkor tvingar många företagande föräldrar att välja mellan sitt företag och sitt föräldraskap.

Rapporten #Föräldrafällan 2.0 visar att endast sju procent av företagare tycker att antalet föräldraledighetsdagar bör öka. Bland företag med över tio anställda anser två av fem företagare att antalet dagar i föräldraförsäkringen bör minska. Men i stället för att lösa denna obalans kommer regeringen – stödd av Centerpartiet och Liberalerna i januariavtalet – börja införandet av Socialdemokraternas vallöfte om en ”familjevecka”. Detta innebär i praktiken att varje ensamstående förälder kommer att få rätt till ytterligare sex dagars ledighet under ett år, i samband med skollov och planeringsdagar. Föräldrapar får dela på totalt fem dagar.

– Det är ett svek mot landets företagare att utöka föräldraledigheten för anställda samtidigt som företagare tvingas välja mellan sitt företag och sitt föräldraskap. Familjeveckan måste slopas redan idag, säger Erik Ageberg, socialförsäkringsexpert på Företagarna och rapportförfattare till #Föräldrafällan 2.0

Ett hån mot företagare

För företagare som redan i dag har svårt att nyttja föräldraförsäkringen är familjeveckan ytterligare dagar de inte kan nyttja. För företagare med anställda innebär familjeveckan dessutom ytterligare ledighet bland personal som måste hanteras med vikarier och produktionsbortfall som resultat.

– En familjevecka framstår nästan som ett hån mot landets en halv miljon företagare. Företagare bidrar till socialförsäkringssystemet på samma sätt som anställda men kan, av olika skäl, inte nyttja det på samma premisser, konstaterar Erik Ageberg.

Kostanden för att införa Familjeveckan beräknats till 5-30 miljarder kronor. Det är pengar som bekostas av landets företagare trots att de har sämre möjligheter att använda sig av ledigheten.

Fler nyheter från Företagarna