För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Så kan företagare använda Google Assistent

Publicerad 14 dec 2018
Tycker du att det känns konstigt att prata med en högtalare eller med din telefon? I så fall kanske du snart kommer att ändra dig. Röstassistenterna håller på att förändra hur vi använder tjänster på nätet.

Vi är vana vid att ge datorer instruktioner via ett tangentbord. Men i takt med att allt fler apparater blir smarta och uppkopplade öppnar sig nya möjligheter att kommunicera med hjälp av vår röst. Apple har den virtuella assistenten Siri, Amazon har sin Alexa och Google har en assistent som kort och gott heter Google Assistent.

I bland fungerar de virtuella assistenterna klockrent, men ibland märker man att det är en teknik som ännu inte nått sin fulla potential. Men mer slående är nog med vilken hastighet utvecklingen rusar framåt. Förr än du anar är kanske pekfingervalsen på mobilen ett minne blott.

Hur ska du som småföretagare tänka för att dra nytta av de virtuella assistenterna och vad bör man tänka på för att inte bli frånsprungen av konkurrenterna? Vi ställde frågor om Google Assistent till Andrea Lewis Åkerman som är Communications Manager på Google i Sverige och Finland.

Tvåvägsdialog med Google

Det är säkert många som undrar varför man ska använda Google Assistant om man inte är van vid det. Vilka är fördelarna?

– Google Assistent gör det möjligt för användare att föra en tvåvägsdialog med Google, och därigenom få hjälp med att få saker och ting gjorda i vardagen. Google-assistenten finns tillgänglig genom smartphones och den smarta högtalaren Google Home, samt bland andra tredjepartsprodukter där röstassistenten kommer att finnas tillgänglig framöver, säger Andrea Lewis Åkerman.

 För en småföretagare med många järn i elden är det inte svårt att se möjligheter att effektivisera sin dag genom att inte behöva titta ner i mobilen eller fälla upp datorskärmen när man är på språng för att kolla mejlen, boka möten eller följa upp ett möte med en kund.

– Tanken är att användare ska kunna dra nytta av röstassistenten under dagens olika sammanhang - såsom i bilen, på telefonen, genom klockan eller hörlurarna och där hemma, säger Andrea Lewis Åkerman.

Dra nytta av Google Assistant

Vilka möjligheter finns då för dig som är företagare att inte bara dra nytta av Google Assistent, utan även fånga upp andras behov och forma nya användningsområden?

– Google Assistent har många användningsområden, oavsett vilken enhet du använder den genom, och innehållspreferenser varierar från person till person – så det finns en stor pool av olika möjligheter för varumärken. För att vara användbar för människor, ska Google Assistent kunna koppla samman användare med de applikationer och tjänster som är betydelsefulla för dem, förklarar Andrea Lewis Åkerman.

Redan i dag finns det flera större företag som erbjuder tjänster via Google Assistant. Men det är inget som hindrar mindre företag att prova.

– Häromåret lanserade vi ”Actions on Google”, en utvecklarplattform som gör det möjligt för tredjepartsutvecklare att bygga applikationer för Google Assistent, och på så sätt även erbjuda sina tjänster genom assistenten. Exempelvis kan du här i Sverige, genom Google-assistenten, få inredningstips genom H&M HOME:s app, inspiration till kvällens middag genom ICA eller enkelt hitta tåginformation genom SJ:s funktionalitet. Röstteknologi gör det möjligt för varumärken att engagera sina målgrupper på ett naturligt, och förhoppningsvis värdefullt sätt, som i sin tur stärker relationen till varumärket, säger Andrea Lewis Åkerman.

Vem ser Google som den typiska målgruppen i dag, imorgon och om 20 år?

– Rösten är ett globalt användargränssnitt, så det finns stora möjligheter att genom röststyrning göra det lättare för människor i alla olika målgrupper runt om i världen att nyttja redan tillgänglig teknologi i vardagen. Röstinteraktion möjliggör dessutom kreativa sätt att koppla samman användare med den information och de tjänster de behöver, oberoende av var de befinner sig. Genom Google-assistentens många olika användningsområden, hoppas vi att den ska kunna erbjuda, och bidra till nytta, oavsett vem som använder den, säger Andrea Lewis Åkerman.

Även om vi alla pratar så talar vi ju olika språk. Hur ska man tänka kring det när det kommer till röstassistenter som Google Assistant?

– I slutet av sommaren presenterade vi att Google-assistenten uppdaterats med tvåspråkig funktionalitet. Vad detta betyder är att den kan förstå och prata mer än ett språk, exempelvis i de hem där familjemedlemmarna byter fram och tillbaka mellan olika språk, säger Andrea Lewis Åkerman.

Vilka möjligheter ser du i att använda dig av virtuella assistenter som du och dina kunder kan prata med? Svaret på den frågan kan ge dig nya affärer.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna