Det finns nog ingen annan svensk stad där infrastrukturen är en så stor del av identiteten som i Hallsberg. Jag växte upp i Björka, en liten by mellan Kumla och Hallsberg. Det är svårt att glömma stoltheten i Hallsberg när nya gång- och cykelbron över stationen öppnade i början av 90-talet. Min familj åkte ofta in till Hallsberg för att handla och vid riksväg 52 kunde man se att kommunen gått så långt att de lät pryda välkomstskyltarna in till kommunen med bilder på den nya pylonbron.
Men det kan bli för mycket av det goda. Runtom i Sverige kan vi se hur potthålen blir fler och förseningarna på järnvägarna tilltar i takt med att underhållet inte prioriterats lika högt som nya broar och vägar. Trafikverket uppskattar nu underhållsskulden för våra vägar och järnvägar till hisnande 105 miljarder kronor. Det motsvarar kostnaden för att bygga Öresundsbron; tre gånger om.
Prioritera underhåll
I dagarna publicerade Företagarna för första gången en samlad bild av hur småföretagare ser på infrastrukturpolitiken, och vilka principer som företagare vill ska vara vägledande för kommande infrastrukturbudgetar. I rapporten: Vägen framåt: Underhåll framför nybyggen, redovisar vi samhällsekonomiskt prioriterade infrastrukturprojekt och en undersökning bland nästan 1 000 företagare som är verksamma över hela landet.
Två av tre småföretag tycker att dagens skick på vägar och järnvägar försvårar deras verksamhet. Ännu fler – fyra av fem – anser att vi borde prioritera underhåll framför nya vägar och järnvägar. På landsbygden är det nästan 92 procent som tycker så.
Pajad fjädring och kunder som inte kommer fram
Berättelserna från de företagare som har svarat i vår undersökning visar på ett slående vis hur de drabbas av det bristande underhållet.
När grusvägen framför småföretaget i Jämtland, efter år av undermåligt underhåll, skadades av regnet kunde varken kunder eller leveranser komma fram, och företagaren har behövt möta upp transporter tre kilometer bort för att få leveranser.
Ett mindre företag i Södermanland vill expandera men hittar inte personer med rätt kompetens som vill pendla dit.
Ett litet företag i Norrbotten har behövt byta fjädringen på deras bil flera år på raken. Företaget har arbetat för att bli mer hållbart, men måste pinsamt nog avråda internationella gäster från tåget efter att flera kunder drabbats av långa förseningar.
Bilden är tydlig. Företagare vill att underhåll prioriteras, att större hänsyn tas till företags verklighet och behov av att komma i tid, och att de projekt som har en stor samhällsnytta prioriteras framför nya kostsamma prestigeprojekt.
Ställ undan fläsktunnan
Det är tyvärr ofta populärt bland politiker att kunna lova storslagna infrastrukturprojekt till väljarna. I amerikansk politik brukar begreppet pork barrel spending (fläsktunnepolitik) användas som samlingsbegrepp för när politiker vinner röster genom att få igenom upphandlingar eller investeringar som gynnar en enskild tydligt utpekad grupp. Kanske borde vi börja använda begreppet fläsktunnepolitik även i Sverige?
Många kommer säkert ihåg begreppet från 2008 års presidentval i USA då den planerade bron Gravina Island Bridge, som beräknades kosta 398 miljoner dollar för att nå ön Gravina med 50 invånare, fick öknamnet: a Bridge to Nowhere. Bron byggdes aldrig.
I Sverige finns det liknande exempel. Tidigare nationella infrastrukturplaner har lidit av alldeles för små avsättningar till underhåll, och av nyinvesteringar som i genomsnitt varit samhällsekonomiskt olönsamma.
Sätt nyttan främst
Allt är inte mörker. Budgetramen till den nya nationella planen för infrastrukturen som Trafikverket snart ska lämna förslag på innehåller den största satsningen på vägunderhåll någonsin. Men samtidigt är budgeten för investeringar fortfarande större än det samlade underhållet för vägarna och järnvägen.
Och visst finns det många samhällsekonomiskt försvarbara infrastrukturinvesteringar som leder någonstans. Alla projekt är inte en bro till ingenstans.
Ni som bytt tåg i Hallsberg kan själva se att Pylonbron står kvar och är en viktig länk över bangården för alla som bor i, eller passerar, Hallsberg. Men den står kvar på grund av ett löpande underhåll. För några år sedan rapporterade Aftonbladet att Bron saneras på grund av fågelbajs i massor. Tackolov för underhåll som nu återställt bron i stolt skick.