Företagarnas senaste medlemsundersökning med över 1 200 svar målar upp en dyster bild: enligt företagen har inte regelbördan minskat under mandatperioden. I stället svarar nästan hälften av företagarna att den har ökat. Endast 3 procent svarar att den har minskat.

Samtidigt pekas just regelbördan ut som ett av de största hindren för företag att växa och anställa. I en tid där tillväxten står och stampar, konkurrensen från andra länder hårdnar och konkurserna har slagit nya dystra rekord, måste regelförenkling vara varje politikers högsta prioritet.

Ny rapport: Klockan klämtar för regelförenkling

370 miljarder kronor

En typisk medlem i Företagarna driver ett litet företag med tre till fem anställda. Trots småskaligheten tvingas företagaren lägga ned i snitt en arbetsdag i veckan på att hantera administration och regelkrångel. Tillväxtverkets siffror från ifjol visar att det kostar företagen hisnande 370 miljarder årligen att följa alla regler. För att sätta siffrorna i perspektiv är det mer än dubbelt så mycket som grundskolan kostar det offentliga varje år.

Att minska regelbördan skulle frigöra mer resurser för entreprenörer att utveckla sina företag. Det skulle göra Sverige mer konkurrenskraftigt och öka incitamenten för många att våga ta steget och bli företagare. Ett sådant företagsklimat skapar grogrund för mer investeringar, fler arbetstillfällen och högre tillväxt.   

EU lägger lök på laxen

Dessvärre tycks det lättare att stifta nya lagar än att ta bort befintliga. Trots löften om att minska regelbördan har en våg av tungrodd lagstiftning hamnat på företagarnas bord. Ofta är lagstiftningen inom miljö- och klimatområdet betungande. Både beträffande rapportering och tillämpning. Vem kan glömma Smögenlax som fick kämpa i åtta år för att få tillstånd för sin landbaserade och cirkulära laxodling?

Politikerna i Bryssel har inte heller varit speciellt behjälpliga. Bara sedan 2019 har de beslutat om 13 000 nya lagar och regler, enligt Mario Draghis rapport om den haltande konkurrenskraften i EU.   

Kommunal godtycklighet

Ovanpå det ställer regeltillämpningen på lokal nivå ofta till det. I praktiken innebär det att man som företagare är i händerna på kommunala tjänsteman som gör egna tolkningar av lagtexten. När Företagarna granskade matkravet för serveringstillstånd förra året varierade antalet rätter som kommunerna krävde skulle finnas på menyn mellan tre och femton. Samma bredd i tolkning och tillämpning återfinns för flera olika typer av tillstånd och för vilka avgifter en kommun tar ut. Det är varken rättssäkert eller effektivt.    

Brist på förståelse

Det kan vara just den strida strömmen av krångliga regler som ligger till grund för att sju av tio företagare som har svarat i vår undersökning inte tycker att politiker förstår hur det är att driva företag i Sverige. Inte en enda svarande anser att politiker i mycket hög grad förstår hur det är att driva företag. Det är inte så att regeringen inte försöker och flera åtgärder har vidtagits. Men vår undersökning visar att det inte gett genomslag i företagens vardag. Mer måste till.      

Förslag om gör skillnad

Företagarna ser flera åtgärder som skulle göra skillnad för landets småföretagare:   

  • Verkställ utredda förenklingar så snart som möjligt och prioritera förslag som kan träda i kraft kommande halvår.   
  • Kommunerna måste omfattas av det nationella regelförenklingsarbetet.  
  • Regelförenklingsarbetet måste förankras mellan de politiska blocken och bära över tid.  
  • Avskaffa kommunala tillsynsavgifter som inte motsvaras av en motprestation.  
  • Permanenta Implementerings- och förenklingsråden så att de kan jobba effektivt med att ta fram förenklingar. 

Under alltför lång tid har mängden regler tillåtits hämma svenska företag. Det är hårt arbetande företagare som lagt grunden för vårt lands välstånd och det är de som åter kan få fart på ekonomin. I en tid som präglas av en turbulent omvärld och geopolitisk oro är ett företagsklimat i världsklass garanten för att vi ska fortsätta leva i välstånd. Då kan vi inte hålla på och krångla till det.