För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Tobias Adielsson Dagens rån är digitala – och drabbar företagare

Publicerad 12 sep 2024
Personliga tragedier, förstörda företag och minskad tilltro i samhället är priset vi betalar för bankbedrägerierna mot företagare, skriver Tobias Adielsson, Företagarnas expert på brott mot företagare.
Tobias Adielsson. Foto: Oskar Omne.
Krönika Detta är en kommenterande text, åsikterna är skribentens egna.

Ibland tänker jag ibland tillbaka till min första dag som expert inom brott mot företagare på Företagarna. Jag öppnade Outlook och såg att jag hade fått mejl från FBI. Jag blev jätteglad och kände mig som en big deal. ”Bra och viktigt att FBI prioriterar frågor för svenska företagare” hann jag tänka. Gulligt va? Sen öppnade jag mejlet där det såklart stod att jag hade vunnit 10 miljoner dollar. Tack för den, FBI.

Vi är omgivna av bedrägeriförsök

Visst känner man sig dum? Att bara leva i vardagen i dag är tyvärr som att vara i en konstant hinderbana omgiven av olika bedrägeriförsök via telefon, mejl och sociala medier. Då och då kan till och med den bästa falla i vattengraven. Mitt exempel ovan var ändå det oskyldigaste möjliga och går inte att jämföra med de nattsvarta scenarion som företagare och privatpersoner utsetts för varje dag.

Nyligen pratade jag med en småföretagare, som kämpat dag och natt för att bygga upp sitt företag, som med skakig röst meddelade att "allt är borta". På bara några timmar hade nästan sex miljoner kronor försvunnit från hans företagskonto. Hur kan något sådant hända? 

”Bankbedrägeri? Jag har blivit rånad”

Brottsoffer ska inte känna skuld och skam

Vi pratar ofta om ekonomiska förluster – pengar som försvinner i tomma intet, för att aldrig återfinnas. Och det med all rätt, 10 000 företagare utsätts för ekonomiska försluter på grund av bedrägerier varje år. Men vad som sällan lyfts är den känslomässiga skada som uppstår. Den skam och skuld många känner när de inser att de blivit lurade. 

Ingen ska dock känna skam. Bedragarna är smarta, de vet exakt hur de ska spela på våra känslor och utnyttja våra mänskliga svagheter. När vi står inför en överraskande eller stressig situation blir vi alla sårbara, oavsett hur noggranna vi är. 

Bedrägerierna är gängens kassako

Polisen har själv påpekat att bedragare alltmer riktar in sig på företagare. 2022 anmäldes totalt 180 000 bedrägeribrott i Sverige – men mörkertalet är stort. Bland de företagare som utsatts för bedrägeribrott under det senaste året avstod enligt Företagarnas undersökning hela 84 procent från att anmäla brottet till polisen. Vår egen undersökning visar att varannan företagare med anställda har blivit utsatt för någon form av bedrägeri, bara under det senaste året.

Vilka är det som tjänar pengarna? Kriminella aktörer. Gäng. Och det rör sig om enorma mängder pengar: Bedrägerierna drar in mer än dubbelt så mycket pengar som knarkhandeln. Med andra ord: Bedrägerierna är gängens kassako och bekostar det dödliga våldet som sliter sönder vårt samhälle.

Därför är det viktigt att vi sätter press på de som faktiskt kan göra skillnad. Polisen behöver jobba mer internationellt, telefonbolagen behöver stoppa oseriösa nummer och inte minst: bankerna som kan göra stor skillnad med små insatser. Exempelvis enkla åtgärder som tidsfördröjningar vid stora överföringar, eller att två personer måste godkänna större summor. 

Företagen har fått nog

Företagarnas säkerhet är ett samhällsproblem som vi inte kan lämna till företagen själva att kämpa för. För varje företagare som faller offer för ett bedrägeri förlorar vi alla. Vi förlorar i förtroende för våra system, vi förlorar i trygghet och vi förlorar i hoppet om att kunna driva företag utan att ständigt behöva titta över axeln.

Jag tror och hoppas på förändring. Företagen har fått nog och bankerna börjar inse att de kan vara lösningen i stället för problemet. I min roll fortsätter jag att göra allt jag kan för att belysa problemet och kommer inte ge upp förrän det blir förbättring på riktigt. Nästa gång jag får ett mejl av FBI kommer jag att titta på det med ett extra vakande öga.

Tobias Adielsson Läs fler krönikor från vår expert

Tobias Adielsson Expert säkerhet och brott mot företagare

Strålkastaren på brott mot företagare

Många företagare anmäler inte brott. Varför kan inte polisen ringa upp företagare, i stället för att placera dem i telefonkö? skriver Tobias Adielsson, Företagarnas expert på sä...

Fler nyheter från Företagarna