Ett flagrant exempel på hur illa det kan gå när vägkontrollerna av lastbilar brister är den grova stöd där 52 000 skarpladdade patroner stals från en parkerad lastbil i Bromölla, skriver Företagarna och Sveriges åkeriföretag i debattartikeln i Aftonbladet.

Regelverket för att kunna bedriva åkeriverksamhet i Sverige omfattande och komplext. De seriösa åkarna följer kraven på utbildning, kompetens och ekonomisk stabilitet för att få trafiktillstånd. De rättar sig efter bestämmelserna om att planering och genomförande ska kunna granskas löpande så att tillsynsmyndigheterna kan säkerställa att raster och körtid håller sig inom tillåtna värden.

Bristande kontroller

Bristande kontroller gör dock att de oseriösa åkarna kan fortsätta strunta i regelverket. Under de senaste decennierna har godsmängderna på svenska vägar ökat markant och utan dessa transporter hade hela samhället stannat av. Samtidigt är den polisnärvaro som ska upprätthålla de omfattande regelverk som styr åkerierna närmast obefintlig.

I debattartikeln listar Företagarna och Sveriges åkeriföretag flera åtgärder som behöver vidtas för att komma tillrätta med problemet:

  • Fler trafikpoliser med god kunskap om hur en effektiv kontrollverksamhet ska bedrivas
  • Förbättrade spanings- och tillslagsinsatser så att polisen kan inhämta kunskap om fuskarnas metoder
  • Dialog med företagen i branschen redan nu, vänta inte tills utredningen om effektivare kontroll av yrkestrafik på väg  är slutredovisad.