För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Bra men liten satsning på ungas företagande

Publicerad 30 apr 2018
Regeringen vill stimulera unga till att starta företag. Företagarna välkomnar satsningen, men högre nyföretagande är inget självändamål.
Hanna Cederqvist, Företagarnas expert på kompetensförsörjning.

Regeringen satsar den tjugo miljoner kronor för att få fler unga att starta och utveckla företag. Hälften ska gå till satsningar i grund- och gymnasieskolan. Den andra hälften fördelar sig på sju miljoner till Tillväxtverket för kurser som vänder sig till högskole- och universitetsstudenter och tre miljoner till en satsning bland åttonde- och niondeklassare på att prova på att driva fiktiva företag.

– Just nu ser vi att nyföretagandet minskar, mycket tack vare den goda arbetsmarknaden som gör att färre känner sig tvingade att starta eget. Vi vill bryta den trenden, säger näringsminister Mikael Damberg (S) i Dagens Nyheter.

Utmaningen handlar om att skapa ett företagsklimat som ger rätt förutsättningar för att bygga starka och livskraftiga företag som kan utvecklas

Välkommen satsning

Företagarna välkomnar regeringens satsning, även om tjugo miljoner är en blygsam summa i sammanhanget. Det är en bra ambition att fler unga ska våga ta steget att starta eget. Att få inspiration och bli stärkt med kunskap om hur man startar företag ökar förutsättningarna för unga att själva skapa sin framtid och följa sina drömmar. De elever som har utbildats i entreprenörskap genom UF-företagande blir både mer anställningsbara, oftare själva företagare och står sig starkare på arbetsmarknaden. Men satsningarna måste gå hand i hand med ett bättre företagsklimat.

– Nyföretagande är bra, men det är inget självändamål att det ska startas många företag. Utmaningen handlar om att skapa ett företagsklimat som ger rätt förutsättningar för att bygga starka och livskraftiga företag som kan utvecklas, säger Hanna Cederqvist, Företagarnas expert på kompetensförsörjning.

Bättre företagsklimat

Det är i sammanhanget också olyckligt att näringsministern ger uttryck för att läget på arbetsmarknaden gör att färre unga tvingas till att starta företag.

– Att den svenska arbetsmarknaden är stark är i grunden något positivt, dock gäller det att skapa rätt förutsättningar så att människor väljer att starta företag ändå, säger Hanna Cederqvist.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna