För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Undvik de vanligaste avtalsmisstagen!

Publicerad 9 nov 2017
Företagare ingår massor med avtal. Men vad ska man egentligen tänka på? På mässan Eget Företag samlades över hundra nyblivna företagare för att få vägledning av Företagarnas jurist Karin Berggren.

Vad gäller kring muntliga avtal?
Muntliga avtal gäller men är svåra att bevisa, därför är det viktigt att du som företagare har skriftlig dokumentation vid köp, order, anbud och liknande. Rent rättsligt är du inte tvungen att meddela om du spelar in en ljudfil vid ett samtal du själv deltar i, t.ex. som dokumentation på ett muntligt avtal. Men däremot bör du ur en etisk synvinkel informera om eventuell ljudupptagning, menar Karin Berggren.

Hur fungerar offerter?
Ett vanligt sätt att ingå avtal är att skicka offert som sedan accepteras av kunden. I offerten ska de grundläggande villkoren delges som till exempel timpris. Om kunden godkänner offerten anses den som ett avtal.  Som företagare kan även vara bra att ha som rutin att skicka orderbekräftelse som visar vad ni kommit överens om. Du kan i efterhand inte lägga till nya villkor såsom dröjsmålsränta som inte finns med i avtalet, utan ev. ändringar måste ni vara överens om. Råkar du ut för att någon försökt införa nya villkor t.ex. i en faktura är det viktigt att du hänvisar till avtalet eller orderbekräftelsen om du misstycker till exempelvis nya villkor i en faktura.

Vad händer efter en förhandling?
Ofta sker en förhandling och då går förslagen fram och tillbaka mellan parterna. I avtalslagen finns något som kallas för acceptfrist vilket innebär att du är bunden av det erbjudande som du skickar till motparten under den tidsperiod som antingen är angiven i erbjudandet eller som det tar för motparten att ta emot erbjudandet, rimlig betänketid och svara. Under denna tid är du bunden av ditt erbjudande. När ni väl kommer överens så avslutar ni förhandlingen med att dokumentera det skriftligen i ett avtal.

Om du blir lurad?
Om man känner sig lurad har man rätt att hävda att avtalet är ogiltigt. Särskilt när oseriösa aktörer skickar bluffakturor till företagare som affärsidé. I normala affärsförhållanden är det dock ovanligt att ingångna avtal ogiltigförklaras.

Vem får egentligen ingå avtal?
I ett aktiebolag är det styrelsen som är gemensamt firmatecknare. Men styrelsen kan ha gett firmateckningsrätt till någon annan. Är det firmatecknaren som ingår avtal som representant företaget är du säker på att personen som skrivit under har behörighet och befogenhet att ingå avtalet. Du kan även som företagare ge fullmakt till medarbetare eller andra. Om den som ingått avtalet för motparten inte har behörighet och befogenhet att ingå avtalet är motparten inte bunden av avtalet.

Avtal med konsumenter
Vid avtal med konsumenter ska man tänka på att det finns en hel del tvingande lagstiftning som är skyddande till konsumentens fördel som inte går att avtala bort. Näringsidkaren har oftast bevisbördan för t.ex. vad som är avtalat. Är konsumenten missnöjd kan ärendet i många fall prövas av Allmänna reklamationsnämnden som är en enklare prövning än i domstol.

Vad ska ingå i avtalet?
Var noga med att skriva in vad parterna ska prestera. Vad ska levereras och när ska leverans ske? Vilket är priset eller hur ska det beräknas? Betalningsvillkor bör också vara tydliga t.ex. när betalning ska ske. Om ditt företag vill ha en dröjsmålsränta som avviker från räntelagen måste detta anges i avtalet. För att få rätt att ta ut en påminnelseavgift på 50 kr ska det vara avtalat.

Viktigt att tänka på:

  • Är det en stor affär som kan ditt företag behöva en säkerhet från kunden såsom en bankgaranti, förskottsbetalning eller pant.
  • Tystnadsplikt – som avtalspartner har man en lojalitetsplikt men det kan vara bra att vara tydlig med att affärshemligheter inte får spridas och att om så sker blir det skadestånd eller vite.
  • Tecknar du avtal med en internationell partner är det viktigt att ange i avtalet vilket lands lagstiftning som gäller för affären.
  • Vid en konflikt kan en tvist avgöras i ett skiljeförfarande istället för i en allmän domstol om det är avtalat. Men nyföretagare ska försiktiga med detta då kostnaderna kan bli höga för ett skiljeförfarande.

Sammanfattning

Man behöver inte skriva långa och krångliga avtal, men det viktigaste är att ha korta skriftliga avtal så att affärsöverenskommelsen finns dokumenterad. Avtalar man ofta är det klokt att ha standardavtal som passar dig som företagare och din verksamhet. Ta gärna hjälp av Företagarnas jurister för att ta fram avtal för ditt företag. Som medlem i Företagarna har du tillgång till kostnadsfri juridisk rådgiving på telefon eller e-post.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna