podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren
Foto: Oskar Omne.

Plåster för alla – missar inga konsumenter

Hon har hjälpt svenska företag att etablera sig i Irak och Dubai. Nu driver Nebe Almayahi eget för att revolutionera vardagsprodukter. Först ut är plåster för olika hudtoner – som redan gjort succé.
Publicerad 25 maj 2022

Det var under en tur till matbutiken som Nebe Almayahi fick idén. En mörkhyad butiksanställd hade något underligt i pannan – ett plåster.

– Fanns det inte plåster för hans hudton?

En sådan självklar grej? Det fick mig att googla. Produkten gick att få tag i från andra länder men inte på våra hyllor, säger Nebe.

Det fick henne att fundera över andra exkluderande vardagsprodukter. Ganska snabbt fick hon ihop en hel lista, även baserat på kön, ålder och funktionsvariation.

– Det där måste någon göra något åt tänkte jag. Och så kom Teint till.

”En ny industri med inkluderande produkter – det är ambitionen. Och marknaden törstar efter det. Därför skalar vi nu upp verksamheten och tar in kapital”

I februari 2021 grundade Nebe bolaget med maken Abozar Ahrabi Kya och lillebror Yosef Almayahi. På kort tid har alla stora apotekskedjor nappat. Teint har också vunnit det internationella designpriset Red Dot Award 2022. Och det är ingen slump. Utöver att plåstren tillverkas miljömedvetet är förpackningarnas triangelform ett huvudnummer.

Sticker ut i hyllorna

– Vi visste att vi ville sticka ut på hyllorna med något coolt och mer användarvänligt. Plåstren packas också i samarbete med kriminalvården. Man ska ge folk en chans. Det tror jag stenhårt på, säger Nebe och berättar lite om det som format hennes businesstänk.

Efter att familjen lämnat krigets Irak, växte hon upp i förorten Vivalla i Örebro.

– Mamma och pappa hade skilt sig och jag hade två småsyskon. Som 12-åring fixade jag vår socialbidragsansökan varje månad. Jag skrev också till Majblomman, något om att kunna åka till Liseberg som jag trodde att de ville höra. När brevet kom och vi fick 4 000 kronor, det var världens lyckligaste dag. Jag köpte mat. Vi klarade oss länge på det.

Vikten av att tjäna pengar ledde till att Nebe som 19-åring var chef över 40 personer på ett DHL-lager.

– Jag cyklade hemifrån klockan fyra på morgnarna för att hinna i tid. Jag var så himla tuff. Och min chef trodde på mig.

Nebe läste senare internationell juridik och landade en roll som handläggare på UD. Då upptäckte hon Business Sweden och många pusselbitar föll på plats. På plats i Irak hjälpte Nebe svenska företag att etablera sig i landet under några år, med ett mäktigt nätverk som resultat.

Arbetade i krigzon

– Jag fick jobba med högt uppsatta personer i svenskt näringsliv. Jag lärde mig enormt mycket, medan jag som kunde språket och kulturen gav dem råd om hur de skulle agera.

24 år gammal jobbade Nebe i praktiken i en krigszon, när IS trappat upp läget.

– Det var tufft men det jag gjorde kändes så viktigt. Det var en unik chans att öka svensk export och bygga upp Irak.

Satsar på femtech

Efter några år i Dubai, även där med fokus på medtechföretag, vände hon tillbaka till Sverige, där hon förbereder nästa än så länge hemliga produkt som släpps i höst, nu inom femtech.

– En ny industri med inkluderande produkter – det är vår ambition. Och marknaden törstar efter det. Därför skalar vi nu upp verksamheten och tar in kapital, säger Nebe Almayahi.

Fler nyheter från Företagarna