För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

10 trender 2021

Tio tydliga trender syns när Tidningen Företagaren summerar årets spännande nya idéer bland unga entreprenörer, från norr till söder.
Publicerad 20 maj 2021
1. Rymdfeber

Sverige vill bli en rymdnation att räkna med. Vi tävlar med amerikansk drönarflygning på mars, rysk filminspelning i rymden och en kinesisk rymdstation. Men det är lugnt, för kring europeiska rymdorganisationen ESA:s inkubator, BIC Sweden, fullkomligt bubblar det. Vad sägs om rymdens logistikförnyare och smartare kommunikation med satelliter?
 
2. AI åt alla
 
Det är talande att en av världens yngsta forskare inom AI, Oliver Edholm, är svensk – och att han numera bygger bolag och liknas vid Daniel Ek. Att artificiell intelligens gör nytta i så många branscher i dag råder det ingen tvekan om. Färre metangasläckor, smartare smink, vassare e-handel, hälsokoll hos tandläkaren... Listan är lång.
 
3. Restauranghjältar
 
Få har knockats av pandemin som restaurangbranschen. Lika tydligt lyser också en rad innovativa stjärnor på mathimlen. Som kämpar, förnyar och utvecklar kreativa idéer mitt i stålbadet. Med alltifrån ”spökkök” som utspridda hubbar med kök att hyra, till spännande satsningar på nyanlända kockar.
 
4. Femtech-ish
 
En lång rad tjänster och produkter föds med fokus på kvinnor – inte e-n-b-a-r-t teknikrelaterade – som går ut på att lösa problem och utmaningar, som inte tidigare prioriterats. Såsom efterförlossningsvården, ekonomikoll för mer ägande, genialisk psykologmatchning och verktyg som tar upp kampen mot våld i hemmet.
 
5. Fler företag, tack
 
Fyra av fem jobb skapas av småföretag i Sverige. Den potential som finns i att hela tiden leta nya sätt att få fler att vilja och våga satsa på att bli företagare behöver knappast understrykas. Vad sägs om digitaliserade inkubationsprocesser, extraknäck som blir business och frön som sås i förorter?
 
6. Framtidens kontor
 
Det senaste året har distansknegandet skjutsats framåt ett decennium i utvecklingen. Var jobbar vi framöver? Hur använder vi gemensamma lokaler? Som en tydlig trend serverar nytänkare coworkingplatser även utanför stadskärnor och på fler håll i landet. Andra ser till att vi kan jobba utomhus, eller att föreningslivet lättare ryms i vår vardag.
 
7. Pandemigenerationen
 
Du kämpar med skolan på distans. Du är på väg ut i arbetslivet. Du försöker hitta din grej och se var du kan få in en fot, när en världspandemi tvärnitar alltifrån praktik till extrajobb. Att många skarpa hjärnor nu försöker skingra det kompakta mörkret och backa upp unga känns rimligt. Med saker som mentorskap i mobilen, smartare specialpedagogik och mobilfria äventyrsresor.
 
8. Mångfald det nya gröna
 
Hur ser en skandinav ut? Kan myten om byggbranschens machovardag krossas? Räknas landsbygden? Och vems historier berättas? Precis som grön hållbarhet med miljöaspekter har stått i fokus, har frågan om mångfald och representation glasklart tagit plats i rampljuset. Branscher breddas. Vi har allt att vinna på bättre och större inkludering, samtidigt som luckor i produkthyllorna täpps till, när enfald faller bort.
 
9. Varsågod världen
 
Svensk solteknik som når Östafrika. Nödnäring med solrosfrön. Cancerkrossare på nya vis. Miljövänligare batterier, via nya material. Och en grön revolution för världens snabbast växande livsmedelsbransch, för att mätta fler och spara på  klimatet. Exemplen är många på hur svenska innovationer går direkt ut i världen. FN-målen hägrar.
 
10.  Integrationsvässarna
 
Sverige sneglar ofta på Kanadas förmåga att ta vara på nyanlända talanger och värdera kompetenserna som kommer med att ha en utländsk bakgrund. Men även på hemmaplan syns spännande nytänk kring att sluta slösa med kompetens och istället skapa nya vägar till jobb.
Fler nyheter från Företagarna