headphones newspaper video-player
Mekinas vd Catrine Sageryd har fört bolaget till en omsättning på över 30 miljoner kronor. Foto: Oskar Omne.

Catrine Sageryd: "Alla tjänar på att reparera mera"

Hon vill se ett slut på slit och släng i byggbranschen. Med siktet inställt på hållbarhet och återanvändning har Catrine Sageryd omvandlat ett konkursbo till en lönsam serviceverkstad för elverktyg med kunder över hela Sverige.
Publicerad 3 dec 2020

Redan som 20-åring startade hon sitt första företag – ett callcenter mot Sverige, i Thailand. Tillbaka i Sverige hann hon också in i eventbranschen innan pappa Kjell började prata om att starta eget. Kjell Andersson, då produktchef på Hikoki Power Tools, hade spanat in en verkstad försatt i konkurs.

– Som den intensiva ja-sägare jag är la jag ett skambud. Utan att veta ett dugg om elverktyg blev vi en vecka senare företagets nya ägare, säger Catrine Sageryd.

Starten gick i rejäl uppförsbacke. Samtidigt som hon läste allt hon kom över om handhållna elverktyg som skruvdragare, kompressorer och vinkelslipar upptäckte Catrine Sageryd fullt av skelett i garderoben.

– Kunddatabasen visade sig vara näst intill obefintlig och om sanningen ska fram ville vi inte ens behålla alla som faktiskt fanns. Men dem blev vi av med när vi slutade med kontantbetalning, säger hon.

Och så var det kvinnosynen. Som ung tjej möttes hon ideligen av en lilla-gumman-mentalitet. Lika stenålders var arbetsmetoderna. Fax och papperspärmar ersattes av digitala arbetsredskap och e-handel för reservdelar. Pappa Kjell klev in med sin kunskap om verktyg och Catrine Sageryd fokuserade på affärsutveckling. Nystarten krävde namnbyte och efter en lek med ord föll valet på Mekina – den feminina formen av mekano.

Efter sju år med Catrine Sageryd vid rodret har Mekina gått från 0 till närmare 30 miljoner kronor i omsättning. Redan 2017 utsågs hon till Årets unga företagare i Stockholm och 2019 blev Mekina Framtidsgasell i DI:s snabbväxartävling.

– Att det går bra för oss är ett tydligt bevis på att allt fler i branschen tänker hållbart och väljer att reparera i stället för att slänga och köpa nytt, säger hon.

Flest kunder finns bland återförsäljare och uthyrare.

– Vi ser att allt fler små och mellanstora byggbolag väljer att serva sina verktyg hos oss. Även privatpersoner satsar på verktyg av kvalitet som, med nya reservdelar, kan hålla ett helt yrkesliv. Det är bra. Alla tjänar på att reparera mera – både företagen och miljön. Och det som trots allt inte går att reparera, det återvinner vi.