headphones newspaper video-player
Corona – råd och stöd för företagare
I takt med att hela transportsektorn elektrifieras uppstår nya affärsmöjligheter för elmotorcyklar. Tidningen Företagaren möter Stefan Ytterborn, grundare av Cake som tillverkar eldrivna motorcyklar. Foto: Oskar Omne.

Entreprenören som rider på elektrifieringsvågen

Om tio år ska företaget Cake ha gått från att sälja 1 500 eldrivna motorcyklar om året till 70 000 per år. Elektrifieringen av hela transportsektorn ger extra skjuts – och investerarna tvekar inte: 137 nya miljoner kronor tar designhyllade Cake mot målet.
Publicerad 2 apr 2020

Kan naturälskare och friluftsnördar älska att köra terrängmotorcyklar? Numera är den ekvationen inte helt omöjlig. I januari 2018 lanserades det eldrivna fordonet Cake, tyst som en elskoter och tålig som en vanlig, bensindriven offroad-motorcykel. På tre veckor hade de originellt designade elfordonen sålt slut, trots en prislapp på 14 000 euro styck.

”Jag säger det direkt. Jag är ingen mc-kille, jag älskar inte lukten av bensin. Jag kommer från ett helt annat håll, som skidälskare.”

Högst upp på Hammarbybacken i centrala Stockholm hörs ett vinande ljud och grus knastrar under däcken. Vd för Cake 0 Emission, Stefan Ytterborn, demonstrationskör en av företagets modeller på en anlagd liten bana. Där på skidbackens topp lyser en slinga av ditfraktat, vitt kalkgrus från Gotland, där allt började. Hit upp kommer nyfikna för att prova på den designhyllade nya sortens elfordon, när skidsäsongen inte är igång. Att det sker just här är lite av ett under.

– De senaste 15 åren har 70 procent av alla crossbanor i storstäder fått stänga, med all rätt, eftersom de stör och skitar ner naturen. Vi befinner oss i en eländig situation när det gäller miljön, säger Stefan Ytterborn som inlett ett samarbete med Skistar kring offroadbanor i skidbackar under sommarhalvåret.

– Vi samarbetar med skidorter över hela världen. Till och med Stockholms stad gav oss high five för en bana här centralt i staden.

Visionen och målen är dock långt större än enbart ett renare, natursnällare nöje för fartälskare på banor och skogsslingor. I november lanserade Cake sin nya modell Ösa, med fokus på vardagstransport i våra liv. Surfbrädor, matkassar, barn eller brädor? Inga problem. Med hjälp av olika moduler som adderas blir elmotorcykeln ett framtidssäkrat transportmedel.

– Jag säger det direkt. Jag är ingen mc-kille, jag älskar inte lukten av bensin. Vi försöker inte imitera den traditionella motorcykelvärlden. Jag kommer snarare från ett helt annat håll, som skidälskare, konstaterar Stefan Ytterborn som våren 2015 sålde sitt framgångsrika friluftsbolag POC (Piece of cake) för att satsa på sin nya idé tillsammans med sönerna Karl och Nils Ytterborn.

Det var för sju år sedan som Stefan Ytterborn stannade upp inför en elmotorcykel på en mässa.

– Det här kan vända upp och ner på mc-branschen, kände jag. Här finns en enorm potential att påverka framtidens transporter och komma in tidigt på en innovativ, ny marknad.

Hösten 2016 satte Stefan Ytterborn igång produktutvecklingen tillsammans med sina söner. En rad befintliga elmotorcyklar provkördes i kalkbrott kring familjens lantställe på Gotland. Ett arbete och en process som inte är helt främmande för Stefan Ytterborn.

– Jag har tagit 3 500 produkter från idé till produktion. Det är lite som att vara regissör. Vi värker fram resultatet tillsammans.

Vid lanseringen för två år sedan var planen glasklar: inga mc-mässor utan snarare friluftsmässor gällde för att nå den tänkta målgruppen. I dag har företaget 25 medarbetare, konsulter inräknade, med kontor i Stockholm, Taiwan, Österrike och USA. Fram till sommaren 2018 hade bolaget tagit in sammanlagt 55 miljoner kronor. I september stängdes ytterligare en runda på 14 miljoner dollar, cirka 137 miljoner kronor.

– Vi har väldigt tydliga planer fram till år 2022. Då ska vi vara kassaflödespositiva. Då har vi också släppt totalt fyra olika modeller och då säljer vi 5 000 hojar per år.

För att anpassa sig efter det rådande läget med effekter av Coronaviruset i världen, har viss montering av motorcyklarna flyttats hem till Sverige från Taiwan

– Det handlar om att gilla läget och blixtprata prata med leverantörer. För att minska belastningen monterar vi även på hemmaplan nu. Våra säljare som vanligtvis är ute i truckar och ordnar provkörningar, hamnar på kontoret ett tag. Det är en väldigt rask omgruppering men alla är taggade. Läget är både utmanande och energialstrande. Det går inte att gömma sig.

”Det här kan vända upp och ner på hela mc-branschen, kände jag. Här finns en enorm potential att påverka framtidens transporter.”

Att transportsektorn elektrifieras innebär en rad möjligheter för Cake, exempelvis när kunder börjar ställa högre krav på hållbara leveranser.

– Vi etablerar en position nu för att kunna rida på elektrifieringsvågen. Om tio år säljs 200 miljoner elmotorcyklar i världen. Vi ska ta ett litet hörn av den marknaden, med 70 000 sålda hojar per år, säger Stefan Ytterborn som redan kan glädjas över namnkunniga kunder.

– Nyligen sålde jag två hojar till Apples designchef, Jonathan Ive.

Stefan Ytterborn, berättar om mardrömsstarten med sitt tidigare bolag POC och hur han klarade krisen.


- Det värsta i hela mitt liv hände när vi precis på nya marknaden med våra hjälmar, berättar Stefan Ytterborn.

Det är 2008, under alpina världscuptävlingar i Kitzbyn som den amerikanske störtlopp- och super G-åkaren Scott MacCartney kommer farande i 140 knyck och får bakvikt i sista hoppet. Han landar på sniskan och slår i skallen. Hjälmen spricker och glider av. Scott är medvetslös.

– Medier från hela världen började ringa mig direkt och ville veta vad det var som hänt med hjälmen. Jag ringde Scotts föräldrar, medan vi satte igång undersökningar. Specialister räknade på krafterna. Vår hjälm var annorlunda. Den hade ett tunt skal jämfört med de flesta andra modeller på marknaden. Vi blev snabbt ifrågasatta. Men tanken var att hjälmen skulle spricka. När den går sönder minskar belastningen i energihänseende, mot hjärnan, förklarar Stefan Ytterborn.

Scott MacCartney vaknar upp åtta timmar efter olyckan och återhämtar sig snabbt.

– Det var obeskrivligt skönt att han klarade sig så bra. De samlade specialisterna kom samtidigt fram till att utan hjälmen hade han gått åt. Så det blev istället en vändning och det gav oss en positiv skjuts för företaget. Men det var extremt enerverande och tufft. En kris på extremt vis för mig och alla inblandade.

Du har också varit med om att styra om en affärsverksamhet helt, på kort tid?

– Ja, i början av min karriär importerade jag lyxiga möbler från Italien, Spanien och Frankrike när lågkonjunkturen slog till 1991. Från en dag till annan blev folk fattiga. Istället för lyxigt ville människor snarare ha det långsiktiga, beständiga, enkla och förnuftiga. Jag började med svensk design istället, ett snabbt beslut över en dag, som visade sig vara rätt.


Text: Malin Sund.

Taggar