För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Fördelar och nackdelar med Amazon

Anna Nordlander och Emy Blixt är två svenska företagare som hart lyckats skapa framgångsrika affärer med hjälp av Amazon. Här är deras bästa råd:
Publicerad 13 feb 2019

Det här gillar jag med Amazon:

Anna Nordlander: Amazon är en fantastisk möjlighet, speciellt om du är småföretagare med ambition att sälja internationellt. Du får tillgång till en säljkanal med otroligt många kunder. Amazon och deras varumärke ger dig en bra draghjälp, det finns inget lättare sätt att internationalisera.

Emy Blixt: Amazon bidrog till att vi snabbt fick sälja stora volymer skor på den amerikanska marknaden. Amazon har varit en av hörnstenarna för att vi har blivit så stora.

Det här gillar jag inte med Amazon:

Anna Nordlander: Det finns inte så mycket frihet, eller möjligheter att påverka. Det gäller att du kan anpassa dig efter Amazons upplägg. Du äger inte heller dina kunder, det är ju Amazons kunder du levererar till och då är det svårt att bygga ditt eget varumärke. Du spelar helt enkelt på någon annans hemmaplan.

Emy Blixt: Amazon är som en maskin, det finns typ inga människor där. Vi träffade representanter för Amazon på internationella skomässor i USA vid några tillfällen, sen blev de alltmer anonyma. Det var svårt att komma i kontakt med dem, de kom inte till några mässor och var svåra att nå per telefon.

Då var det inte roligt:

Anna Nordlander: När marknadsplatsen exploderade med så kallade fake reviews under 2015 drabbades vår försäljning i USA väldigt negativt. Det tvingade oss att gå in på nya marknader. I dag är Amazon något bättre på att kontrollera den typen av agerande, dock bör man som aspirerande säljare vara medveten om att fusket fortfarande är väldigt utbrett och kan vara svårt att slåss emot.

Emy Blixt: Plötsligt hade Amazon byggt upp ett lager av våra skor som inte gick att sälja. De började rea, priserna föll och övriga återförsäljare blev sura över att Amazon vräkte ut skor till lågpris. Plötsligt var vi inne i en negativ spiral där vi inte kunde påverka vad Amazon hittade på.

Tänk på det här:

Anna Nordlander: Se till att presentera din produkt så bra det bara går i text och bild. Om kunden inte uppfattar produktens storlek eller någon annan egenskap så kan du drabbas av dåliga recensioner. Hantera eventuella reklamationer supersnabbt, då kan du vända en negativ upplevelse till något positivt.

Emy Blixt: Tänk långsiktigt. Använd de analysverktyg som Amazon erbjuder, de hjälper dig att skapa en bättre genomförsäljning. Du ser exempelvis vilka modeller, färger och storlekar som säljer bäst. En bra genomförsäljning ökar din popularitet hos Amazon.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna