För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Årets Unga Företagare 2017: "Vi är ett miljardbolag inom fyra år"

Joachim Lindström och Filip Ummer, grundare av Ideal of Sweden, är Årets Unga Företagare 2017. Mitt under en pågående resa i Kina berättar de om sina storslagna framtidspaner.
Publicerad 6 nov 2017
Joachim Lindström och Filip Ummer var i Kina under årets gala. Tidigare i år prisades de på Mobilgalan.

Ideal of Swedens moderiktiga mobil- och Ipadskal går hem såväl i Sverige som ute i världen. Norrköpingsföretaget gick från 0 till 50 miljoner kronor i omsättning under sina första tre år. I år når de 150 miljonersvallen.

Den snabba tillväxten imponerar på juryn, precis som företagets kämparanda: ”Årets Unga Företagare i Sverige 2017 uppvisar en sanslös tillväxt som de flesta bara kan drömma om. Med sin uthållighet och innovativa marknadsföringsmetoder har vinnaren skapat en svensk exportsuccé och kommande miljardbolag. De är den ideala förebilden för en ny generation företagare.”

Den där uthålligheten har behövts. Det har funnits tuffa perioder, nära konkurs.

– När vi startade i ett garage, med en enda produkt i två färger till en telefonmodell, var det inte många som trodde på oss. Folk var föga imponerade av vår affärsidé. Det gör det extra roligt att vi lyckats, vilket det här fina priset är ett kvitto på, säger Joachim Lindström.

I dag har Ideal of Sweden återförsäljare i över 40 länder och en försäljning till hela världen via egna e-handeln. Rekryteringen av 14 nya medarbetare pågår för fullt.

– Vi lanserar våra produkter på 1–2 nya marknader varje månad och anställer löpande cirka två personer i månaden, vilket vi ska fortsätta med under 2018, berättar Filip Ummer.

Målen för de kommande åren är skyhöga.

– Vi siktar på en miljardomsättning inom fyra år. Vi ska nå det via en kraftig tillväxt i den egna e-handeln och återförsäljare globalt, säger Joachim Lindström.

Fler nyheter från Företagarna