För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Galen succé

Ibland sticker landet lagom ut. Som i exporten av dataspel. Möt Anton Westbergh och några av de andra bakom Sveriges snabbast växande industri.
Publicerad 20 nov 2014

När det i september i år stod klart att prislappen för Microsofts köp av Mojang landat på svindlande 18 miljarder kronor var det en unik händelse i svensk näringslivshistoria. Ett datorspelsföretag var nu värderat flera miljarder högre än klassiska svenska bolag som Volvo och NCC.

Mojang ligger bakom Minecraft, ett av världens mest sålda spel, och tillhör en bransch som vuxit dramatiskt de senaste åren. Enligt en ny rapport från Dataspelsbranschen har den svenska spelindustrin ökat med i genomsnitt 39 procent per år sedan 2006, med en tillväxt på 76 procent under 2013. Samtidigt ökade antalet anställda med 29 procent. I dag arbetar drygt 2 500 personer i 170 företag.

– Ingen annan bransch växer så snabbt i Sverige, knappt ens i världen. Så det är en unik framgång, både vad gäller tillväxt, sysselsättning, export och konstnärlighet. Sverige är helt enkelt världsbäst inom spel, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Sveriges nya basnäring gör exportsuccé. En tiondel av jordens befolkning har någon gång spelat ett svenskt spel – Minecraft, Battlefield och Candy Crush Saga. Sistnämnda drar in 25 miljoner kronor till företaget King. Dagligen.

Det råder delade meningar om vad som gör spelutvecklare som King, Mojang och DICE (Battlefields skapare) så framgångsrika. Per Strömbäck framhåller den svenska företagskulturen, med kollektivet framför individen, som en förutsättning.

– Svenska utvecklare är lagspelare och de arbetar hårt med Luther och Jante i ryggen. Sedan är ju Sverige ett litet land, så bolagen var tidiga med att rikta sig mot en global publik.

Pontus Braunerhjelm, professor i nationalekonomi på KTH och vd för Entreprenörskapsforum, ser en annan fördel för de svenska spelutvecklarna.
– Även om vi inte sett några politiskt riktade insatser ännu, så har vi varit snabba med att starta utbildningar och det är bra näringspolitik. Högskolan i Skövde är ett exempel på det.

På högskolan i Skövde finns flera utbildningar inom dataspelsutveckling, allt från design till ett magisterprogram. 2010 studerade Anton Westbergh programmering när han tillsammans med klasskompisar startade företaget Coffee Stain Studios. Med stöd från en inkubator fick de ut sitt första spel och i år släpptes det som placerat dem på den internationella spelkartan.

– Goat Simulator skapades i ett game jam i januari. Vi bröt ner rollerna i företaget och
alla fick göra vad de ville. Sedan avsatte vi en månad för att leka fram en ny spelidé. Efter två veckor hade vi en demoversion färdig, med en självmordsbenägen get i huvudrollen, säger Anton Westbergh.

De spelade in en video som lades upp på Youtube och efter några dagar hade klippet en miljon tittare. Två månader senare, den 1 april, släpptes spelet.

– Folk trodde att det var ett skämt. Men vi var top selling game på spelplattformen Steam i en hel vecka. Nu har vi just släppt det för mobil och det blev ett av de mest nedladdade spelen i hela världen.

Passionen för spel har följt honom sedan han som sexåring fick upp ögonen för Nintendo och Gameboy. Och när han efter ett par år började skapa egna spel var han fast. Det starka engagemanget var både en förutsättning och en utmaning när företaget skulle startas.

Spelbranschen är tuff med hård konkurrens. Det gäller att skaffa bra kontakter och ta sig in via rätt distributionskanaler, men vi hade ett grymt team och en gemensam vision av vad vi skulle göra: Bra spel. Det har vi kommit långt på.

Ett annat bolag som startade vid Högskolan i Skövde är Guru Games. Det som började som ett studentprojekt har nu intresserat Microsoft.

– Vi visade upp vår första titel – Magnetic – på konferensen Microsoft Game Camp i oktober. De gillade spelet och vill släppa det på Xbox.

– Nästa steg för oss är lanseringen av skräckspelet Medusa’s Labyrinth, som kan spelas via Oculus Rift, ett unikt virtual reality-headset, som bara utvecklare haft tillgång till hittills, säger Daniel Ström, vd.

Ett företag som valt en annan väg, i gränslandet mellan spel och mer traditionell industri, är Uppsalabaserade Much Different.

– Lite förenklat erbjuder vi back-end-teknologi till bolag som utvecklar multiplayerspel. Varje månad kopplar våra lösningar samman 150 miljoner spelare, säger en av grundarna, Patrick Juhl.

Bland företagets kunder finns även svenska marinen och flygplanstillverkaren Boeing.

– Vi har tagit fram ett ekolod och ett hydroakustiskt inlärningsverktyg för svenska marinens skola i Karlskrona. En annan av våra partner är Boeing, som är intresserade av vår teknik för simuleringssystem.

Spelindustrin har ofta kritiserats för den ojämna könsbalansen. Nu visar Dataspelsbranschens rapport att antalet kvinnor ökat med 38 procent. I dag arbetar drygt 400 kvinnor med spelutveckling.

– Det är glädjande, men det behövs fler kvinnor inom tech och gaming. Spelutbudet speglar tydligt den ojämna könsfördelningen bland utvecklarna, säger grundare av Peppy Pals, Rosie Linder.

Rosie Linder, som har två döttrar,irriterade sig på att barnspel var så könsstereotypa.

För tjejer är det mycket att sminka dockor och i killspelen är det krig och monster. Jag tänkte ”varför inte ta fram ett spel som både är roligt och har ett högre syfte?

Med inspiration från emotionell intelligens startade hon Peppy Pals, ett bolag som via
mobila spel och snart även e-böcker förebygger mobbning och näthat bland barn.

– Genom att följa djur på en bondgård lär sig barnen om empati på ett lekfullt sätt och de får öva på att identifiera sina känslor. Målet är att inspirera till samtal mellan barn och vuxna. Den viktigaste drivkraften för spelbranschens höga tillväxt är växande efterfrågan.

Det uppstår en dynamik när man når en global publik. Utvecklarna har också hittat en ny affärsmodell, där spelen är gratis att ladda ner, men där användaren genom så kallade in-app-betalningar kan köpa sig fördelar.

A Sweet Studio har just släppt sin första titel, ett gratisspel för mobil och Facebook.

– Själva spelmomentet i Flower Pop är att skjuta ekorrar på blommor. Spelaren kan jämföra poäng med vänner och köpa extraskott om hen fastnar i en bana. Det intressanta med hur vi jobbar är vårt framework, att vi kan återanvända mycket i vår nästa titel, det är ekonomiskt, säger Gustav Linde, vd.

Framtiden för de svenska spelutvecklarna styrs av både teknik och politik. Ett exempel är den alltmer uppkopplade miljön vi lever i, där spelen blir mer avancerade. Det kräver programmerare med rätt erfarenhet. Kanske är det inte så konstigt att programkod nu diskuteras som ett nytt språk i grundskolan.

Pontus Braunerhjelm ser även att det krävs politiska insatser för att spel- och it-branschen ska kunna fortsätta vara en tillväxtmotor.

– Det är viktigt att högteknologibolagen ges möjlighet att växa i Sverige. Många av dem säljs i dag till utländska investerare och det är synd. När våra traditionella industrier drar ner på sysselsättningen ökar de nya bolagens betydelse.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna