headphones newspaper video-player

HBT-handboken

10 apr 2014
– Vill vi ha innovativa företag så måste vi våga diskutera de här frågorna inom näringslivet, säger Lotta Norberg, analytiker på Företagarna.

Först kom rapporten Rosa pengar och rosa företag, en kartläggning av hbt-marknaden i Sverige. Nu följer Företagarna upp den med att ge ut en hbt-handbok för företag. Företagarna har länge jobbat med att lyfta frågan om hur olika regioner kan bli mer attraktiva för ungdomar, och hur man ska lösa frågan med att behålla och locka kompetens istället för att drabbas av utflyttning. Som ett led i det arbetet har organisationen nyligen lanserat en hbt-handbok för företagare.

Det här är en fråga som i slutändan handlar om företags möjlighet att attrahera rätt kompetens oavsett var i Sverige man verkar.

– För att lyckas med det är det viktigt att företagen upplevs som attraktiva arbetsgivare där alla känner sig välkomna, och då är öppenhet för hbt-frågor ett viktigt inslag, konstaterar Lotta Norberg som har varit projektledare för boken.

Hbt står för homosexuella, bisexuella och transpersoner, och Lotta Norberg hoppas att den här handboken kan bli ett startskott för en dialog, både inom enskilda företag och inom näringslivet i stort.

– Vi vill absolut inte att någon ska känna sig anklagad för att göra fel, utan vi ser det här som en möjlighet för fler att börja jobba med de här frågorna. Då kan ett första steg vara att läsa och ta till sig av exemplen, och kanske börja reflektera och fundera på hur det ser ut hos oss. Är klimatet sådant att alla vågar vara sig själva?

Framförallt hoppas Lotta Norberg att boken, som innehåller flera case och konkreta verktyg, ska kunna visa vad företag har att vinna på att jobba med hbt-frågor.

– Vi vill visa vilka stora möjligheter som finns, för även om diskussioner kring hbt-frågor är ganska nya inom näringslivet, så är öppenhet för olika människor en viktig del i att vara ett innovativt och kreativt företag.

Sedan boken släpptes för nedladdning på Företagarnas hemsida har reaktionerna varit försiktigt positiva, både från media, andra näringslivsorganisationer och från medlemmar.

– Vi var väl lite oroliga först för att möta ifrågasättande bland våra medlemmar. Vi vet till exempel att det kan vara svårt för Pridefestivaler utanför storstäderna att hitta lokala företag som vill sponsra dem, och vi tänkte att en del medlemmar säkert skulle undra varför vi ägnade oss åt det här och inte bara la fokus på våra mer traditionella frågor. Men jag tror ändå att de flesta inser att det här är en viktig diskussion, och hade den inte varit kontroversiell hade vi inte behövt engagera oss.

Ladda ner HBT-handboken kostnadsfritt

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD