För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter
Tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor.

Nu är det läge för eldriven transportbil

Har du funderat på att gå över till en eldriven transportbil? Nu kan det vara läge. Eldrivna transportbilar har blivit bättre under senare år – batterierna är större och räckvidden har ökat. Från och med i år finns det också ett klimatstöd på upp till 50 000 kronor att söka för den som vill investera i en ny el-transportbil.

Att det från mitten av februari i år går att söka om en ny ”bonus” för inköp av eldrivna lätta lastbilar kommer att få antalet nyregistreringar att öka, säger Sofia Linder som är chefekonom hos bilbranschorganisationen Mobility Sweden:Sofia-Linder-webb.png

- Det nya stödet är välkommet och underlättar för de företag som vill elektrifiera sin fordonsflotta, både utifrån miljöhänsyn och för möjligheten till sänkta driftskostnader. Många större budfirmor har mål om fossilfrihet till 2025, men stödet kan också få fart på elektrifieringen bland hantverkare och mindre företag. Premien kommer att göra väldigt stor nytta för att ta steget till att köpa ett elfordon.

Avstannad privatmarknad

Sedan den gamla klimatbonusen försvann i november 2022 har privatmarknaden för elbilar avstannat – men företagen fortsätter köpa och håller därmed elektrifieringen uppe. Efterfrågan på lätta lastbilar ökar stadigt, och av de 2 690 nyregistrerade transportbilar som finns med i Mobility Swedens statistik för januari i år är hela 27 procent eldrivna. I januari 2023 var antalet nyregistrerade eltransportbilar bara 7,4 procent.

Tittar man på hela förra årets statistik så nyregistrerades 43 703 lätta lastbilar, en ökning med 27 procent jämfört med 2022. Av de transportbilar som registrerades in förra året var 20 procent eldrivna.

Halv tumme upp

Tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor gör en halv tumme upp för det nya stödet, och påpekar att det finns en del att tänka på:

- Jag tycker det är positivt med stödet som ett viljeuttryck från politikerna, men det finns ett par problem. Man måste söka innan man kan köpa bilen. Leasar man så är det finansbolagen som ska söka, och de sitter inte riktigt vid brukarens bord. Och det kan bli väldigt mycket administrativt krångel, säger Ronny Svensson.

Kan det nya stödet ändå bli en kick för omställningen till eldrivet?

Försäljningen av lätta lastbilar kommer att öka, men inte på grund av stödet. Det behövs helt enkelt fler bilar, vissa branscher går alldeles utmärkt och har behov. Skulle jag vara bilhandlare så skulle jag satsa på lätta lastbilar i dag, säger Ronny Svensson.

Att fler mindre företag väljer att gå över till eldrift handlar i hög grad om kundkrav, enligt Ronny Svensson – vill man ha uppdrag hos kommuner, regioner eller större företag med stränga miljömål så är den eldrivna transportbilen en inträdesbiljett.

Dieselpriset avgörande

Men en del småföretagare lär nog ändå fortsätta köra med diesel, åtminstone så länge dieselpriset håller sig på en acceptabel nivå, menar Ronny Svensson:

- Jag tror att det blir fler småföretagare som är beroende av sin kassa som kommer att titta på tre år gamla dieslar. Jag kan tänka mig att privatimporten av den typen av bilar kommer att öka för att man ska slippa den dyra vägtrafikskatten.

Risken är ändå att de som fortsätter köra diesel lurar sig själva – politikens inriktning pekar på att det inom en femårsperiod kommer att bli riktigt dyrt att ha en diesel igen, spår Ronny Svensson.

Hur fungerar då det nya stödet för eldrivna transportbilar?

Stödet eller klimatpremien, söks via Energimyndigheten, och innebär att man får som mest 50 000 kronor vid inköp av en ny eltransportbil. Nästa år trappas stödet ner till 40 000 kronor och det upphör helt i slutet på 2025. Det gäller alltså att hänga på låset med sin ansökan, och i skrivande stund är det fortfarande oklart hur lång tid det tar innan pengarna betalas ut. Calle Beckvid, som är senior rådgivare hos Mobility Sweden, har suttit med i möten på Energimyndigheten:

- Att det blir en nedtrappning av stödet under nästa år var förväntat. Det viktiga är att det snart står klart hur lång tid det tar innan man får bekräftelse på att man fått stödet, med tanke på att bonusen ju sjunker vid årsskiftet, säger Calle Beckvid.

Går miste om stödet

Han konstaterar att det finns några som kommer att bli besvikna – de som redan har beställt nya eldrivna transportbilar går miste om stödet eftersom man måste göra en ansökan innan man lägger sin köporder.

För den som nu överväger att söka stödet och köpa en eldriven transportbil är det bra att göra en analys av behov och körmönster, säger Ronny Svensson.

- Vad ska jag använda bilen till, och hur mycket kör jag under en dag? Det är frågor man bör ställa sig i stället för att lockas av bilmärket eller modellen. Det är bra att köpa en lätt lastbil med ett batteri som räcker under dagen, och ladda under natten. Har man kortare körsträckor kan man köpa en billigare bil med ett mindre batteri, och därmed spara på vikten så att man får mer lastutrymme, råder han.

Lägre driftkostnader

Batterierna i eldrivna bilar ökar vikten, vilket gör att den tillåtna maxlasten i lätta lastbilar blir lägre. Många nya eltransportbilar har en alternativ möjlighet – att ta släp med en tillåten vikt på runt 1 500 till 2 000 kilo. Men med ett släp där bak minskar räckvidden betänkligt.

Den viktigaste fördelen med att gå över till el är ändå att driftskostnaderna sjunker ordentligt, menar Ronny Svensson. Att ladda kan kosta runt en tusenlapp i månaden jämfört med uppåt femtusen kronor för att tanka en dieseldriven bil. Och årsskatten ligger bara på några hundralappar.

Det finns dock en sak som han är djupt missnöjd med när det gäller att köra eldrivet – och det är laddinfrastrukturen med snabbladdare.

- Den är fortfarande urusel. Och att stå och vänta i timmar fungerar inte när man är ute för att göra jobb, det blir dyrt att stå stilla. Mitt råd är att skaffa en portabel laddbox, det borde alla med lätt lastbil ha. Det är heller inget förmånsvärde på en sådan, avslutar Ronny Svensson.

Fakta: Klimatpremie för eldrivna lätta lastbilar

* Klimatpremien för eltransportbilar infördes den 13 februari 2024 och stödet kan sökas av företag, kommuner och regioner som ska köpa en ny eldriven lätt lastbil.

* Du kan söka klimatpremie för en eldriven lätt lastbil som är registrerad som lastbil i Transportstyrelsens vägtrafikregister, har en totalvikt på max 3,5 ton samt drivs enbart av el eller av el som produceras av vätgas via bränsleceller.

* Högsta premien är 50 000 kronor. Den stödberättigande kostnaden utgörs av prisskillnaden mellan den lätta ellastbilen och närmast jämförbara fossildrivna fordon. Stöd får beviljas med ett belopp som motsvarar högst 30 procent av den stödberättigande kostnaden, dock högst 50 000 kronor per lätt ellastbil.

* Nästa år blir stödet lägre. För beslut som fattas från och med den 1 januari 2025 blir stödet högst 40 000 kronor per lätt ellastbil.

* Stödet trappas också ned sommaren 2025. För beslut som fattas från och med den 1 juli 2025 blir stödet högst 30 000 kronor per lätt ellastbil.

* Går inte att söka från oktober nästa år. Från och med den 1 oktober 2025 får inte Energimyndigheten fatta beviljandebeslut om lätta ellastbilar.

* Leasing eller kontant/avbetalning. Den som ansöker om klimatstödet ska vara den som står som ägare för fordonet i vägtrafikregistret. Det betyder att om bilen leasas så är det leasingbolaget som ska ansöka om bonusen, oavsett om det är finansiell eller operationell leasing. Om fordonet köps in kontant eller med avbetalning blir företaget registrerad ägare och är därmed den som skall ansöka.

* Så här söker du stödet via Energimyndighetens hemsida:

  • Logga in på Mina sidor med personligt BankID
  • Ansök om behörighet till e-tjänsten Klimatpremie.
  • När behörigheten är beviljad kan du skicka in din ansökan.
  • När ansökan är inskickad till Energimyndigheten kan du beställa fordonet. 

Källor: Energimyndigheten, Ynnor

Prenumerera på juristernas nyhetsbrev

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.