För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

De vanligaste misstagen småföretag gör när de köper el

Lär dig navigera rätt i elavtals-djungeln och spara pengar åt företaget genom att följa några enkla råd.
Elavtal för företagare

El är en nödvändighet för såväl den lilla firman som den energislukande industrin. Oavsett storlek och verksamhet kan det finnas pengar att spara på att ha för vana att se över avtal och villkor för den el ditt företag köper.

Så hur börjar man? En som är van att få den frågan är Elis Karlsson, Senior Account Manager på energibolaget Fortum.

− Det är lite av en djungel där ute. Det kan få en del småföretag att inte komma till skott, eller trassla in sig i oönskade avtal, säger han.

Passivitet

Ett vanligt misstag som många småföretag gör är enligt Elis Karlsson att låta bli att göra ett aktivt val överhuvudtaget. Då blir företaget anvisat ett avtal hos ett elbolag av elnätsföretaget.

− Det anvisade priset är oftast högre. Genom att göra ett aktivt val kan man påverka företagets kostnader, säger Elis Karlsson.

Slentrian

Ett annat misstag många gör är att inte se över villkoren i avtalet i takt med att verksamheten i företaget förändras. Det kan handla att verksamheten blir mer omfattande eller att man gör investeringar i teknik som förändrar hur mycket el som används.

− Det finns företagare som har superbra koll på sitt privata elavtal men som har glömt bort att räkna på företagets avtal i takt med att verksamheten förändras. De blir ofta förvånade när de ser att det finns pengar att spara, säger Elis Karlsson.

Om ett företag betalar ett fastpris i dag och halverar sin förbrukning får man oftast betala ändå förström som man inte förbrukar. 

Se över ditt elavtal idag!

Läs mer om Fortum Smart - den unika portföljförvaltningen som hjälper dig och ditt företag att sänka elkostnaderna och kapa de värsta pristopparna.

Övertro på fasta priser

Rena rama motsatsen till den småföretagare som är passiv eller låter det gå slentrian i köp av el är de som försöker pricka in det perfekta ögonblicket för att teckna ett fast pris över lång tid. Många som försöker sig på det resonerar att priset är lägre på sommaren och att det därför är då man bör slå till.

− Det finns dem som lägger ner på tok för mycket tid på att jaga ett guldläge. Dessvärre är det lätt att göra misstag då. Dels för att marknaden är mycket lättrörlig, dels för att det tyvärr finns aktörer på marknaden som erbjuder lockpriser, säger Elis Karlsson.

Ett bättre alternativ är att låta experter göra strategiska och smarta elinköp åt företaget genom så kallad portföljförvaltning. Då kan företaget fokusera på sin kärnverksamhet.

Missa reducerad energiskatt

Vissa företag kan ansöka om reducerad energiskatt, men många missar det. Möjligheten gäller företag som sysslar med industriell tillverkning, mineralutvinning och yrkesmässig växthusodling. Som vägledning används svensk näringsgrensindelning, i dagligt tal SNI-koder.

− Det är viktigt att registrera verksamheten rätt. Säg att ett bageri som använder nästan all el för att baka bröd är registrerat som café, då går man miste om möjligheten att reducera energiskatten, säger Elis Karlsson.

Låt Företagarna göra jobbet

Som medlem i Företagarna kan du använda de förmånliga avtal som Företagarna förhandlat fram med Fortum. Antingen genom att ta del av erbjudandet om rörligt elavtal eller det om portföljförvaltad el som sprider riskerna med att köpa in vid flera olika tillfällen i stället för att köpa in all en gång som vid fastpris.

Taggar
Riks Artikel
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.