Företagarna Arvika säger ja till en näringslivs...
Företagarna Arvika säger ja till en näringslivschef i kommunen
Publicerad 8 aug 2023
Företagarnas styrelse i Arvika vill se en näringslivschef på plats och menar att det är en grundförutsättning för Arvikas framtid.
Företagarna i Arvika anser att en näringslivschef är en grundförutsättning för Arvikas framtid.
Media har uppmärksammat rekryteringen med en rad artiklar och den ifrågasätts av oppositionen som önskat att en beslutad organisationsöversyn genomförts innan ny BKD tillsätts. Frågan har ställts är om det verkligen är en ny BKD som behövs? Det gör Företagarna också, skriver Christina Nilsson Särnblad, ordförande i Företagarna Arvika, i en debattartikel på Arvika Nyheter.
Den beslutade men ej genomförda organisationsöversynen hade varit värdefull att ha gjord för att identifiera om nuvarande organisation är den bästa inför rekrytering av ersättare för BKD.
BKD ansvarar för har en verksamhetschef
De områden BKD ansvarar för är mycket omfattande; ansvar för kommunledningsstaben, samhällsbyggnadsavdelningen, IT, digitalisering, kultur och fritid, turism, Ingestrands camping, kansliet för överförmyndarenheten, kommunikations-enheten, gator och vägar, landsbygdsfrågor, näringslivsenheten SAMT ersättare för biträdande kommundirektör. Näst intill en omöjlig uppgift kan tyckas, för om man är ansvarig så krävs det ju också att man har full kontroll och kunskap över det man ansvarar för. Samtliga verksamheter BKD ansvarar för har en verksamhetschef, alla förutom Näringslivsenheten som är den enhet som vi anser kräver ett mycket större engagemang och insatser än den får idag.
"Företagandet i Arvika är helt avgörande för kommunens välfärd"
Näringslivet, det vill säga företagandet i Arvika är helt avgörande för kommunens välfärd - de genererar löner till sina anställda och därigenom skatteintäkter till kommunen. Av de skatteintäkterna kan kommunen anställa personal som får lön och betalar skatt i sin tur. Därför är det ytterst angeläget att kommunen arbetar aktivt med att förbättra förutsättningarna för företagen så de kan finnas kvar och helst växa.
Arvika - dåligt näringslivsklimat
Mot bakgrund av det urusla näringslivsklimatet som Arvika kommun uppnår i rankingar hos bland annat Svenskt Näringsliv så finns ytterligare anledning för att lägga energi på att utveckla näringslivsarbetet.Företagarna Arvika upplever att det saknas ett aktivt och målstyrt arbete för näringslivets utveckling - ett arbete som borde ha som mål att förbättra bemötandet av kommunens tjänstemän och uppnå en myndighetsutövning som upplevs som rättvis och effektiv av företagen. Dessutom krävs det ett arbete för att främja fler bostäder för att attrahera inflyttande, god infrastruktur för pendlande samt utbildningsmöjlighet för kompetenshöjning av våra befintliga invånare. Stora uppgifter som kräver sin insats i tid. I stället för ett näringslivsansvar som utgör en liten del av en heltid hos en BKD efterfrågar Företagarna Arvika i stället en person på heltid, som är dedikerad och ansvarig för näringslivsfrågorna i kommunen. En näringslivschef som skapar förutsättningar för tillväxt, gott näringslivsklimat och innovativa idéer. Se på andra kommuner i närområdet som satsat på näringslivschef och idag har ett framgångsrikt näringslivsklimat, till exempel Grums och Säffle kommun.
Efterfrågar en näringslivschef som skapar rätt förutsättningar
Enligt kommunledningsstabens budget för näringslivsbefrämjande åtgärder så har den mer är fördubblats från 1,7 miljoner kronor 2022 till 3,6 miljoner kronor 2023. Vad utökningen omfattar redovisas inte i kommunledningsstabens verksamhetsplan, bara att. Medlen finns dock tillgängliga i samma omfattning (3,6 miljoner kronor) även för 2024 och 2025 och vi vill gärna veta vad satsningen omfattar - och kan den prioriteras till att omfatta en näringslivschefstjänst?