För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Hon vill revolutionera krisbranschen med sitt företag

Publicerad 7 okt 2015
Årets Spendrupsstipendiat Malin Burman såg ett behov och trotsade tvivlen. När hon startade sitt företag inom krishantering pluggade hon ännu. I dag siktar hon på att ha hela Norden som marknad.
Malin Burman. Foto: Ung Företagsamhet

Familjen Spendrups Stipendium på 50 000 kronor delas årligen ut till en entreprenör som stått ut ur mängden. I år gick det till Östersundsföretagaren - och även ledamoten i Unga nätverkets advisory board - Malin Burman. Hon fick priset på organisationen Ung Företagsamhets kickoff Startup 2015 och uppfyller tydligt kriterierna.

- Det är jätteroligt att ha fått priset, även om jag fortfarande försöker smälta det, säger Malin Burman, som med sitt företag Kriskonsulterna har hittat en nisch där hon med kunskap och driv siktar högt.

Fyllde en lucka

Verksamheten riktar in sig på att hjälpa organisationer och företag med sin krishantering. Ute hos företagen finns ofta en vilja att ha en strategi för vad man gör vid olika typer av kriser, men inte möjligheter att förverkliga dem. Malin Burman såg möjligheten att fylla den luckan redan under studietiden och startade Kriskonsulterna parallellt med plugget. 

Malin Burman vet också vilken speciell nisch hon vill fylla. Hon vill tillföra mjuka värden till ett område där det ofta saknas - kanske på grund av att många är före detta militärer med starkt fokus på ledarskap.

- Jag vill revolutionera branschen. Vi måste kunna hantera och bevara vår viktigaste resurs, personalen. För företaget i sig satsar jag på en organisk och hälsosam tillväxt, men där jag i slutänden ser en möjlighet där hela Norden är vår marknad.

Bygger förtroende

Genom såväl strategiskt PR-arbete som ett väl underhållet nätverk har hon lyckats nå ut väl, både i media och till nya kunder. Och att synas har också varit ett sätt att bygga förtroende och lägga fokus på sin kompetens. Extra viktigt för en ung företagare, menar Malin. 

När hon startade sitt företag som 21-åring och gick in på ett område där hon ofta skulle sälja tjänster till äldre mötte hon visst motstånd.

- Jag kände att det var svårt att få kunderna att tro på mig. Som ung får man tampas med det, att man lätt blir bedömd utifrån ålder eller utseende. 

Men samtidigt föder det en kraft.

- Jag valde att inte ta på mig någon offerkofta. I stället har det gett mig ett väldigt tydligt revanschdriv och ett extra fokus på att jobba med mitt nätverk, mina referenser och PR-skapande.

Ett bra exempel: När hon saknade en bok om krishantering på svenska, för en svensk marknad, så skrev hon den själv. Boken, som heter Efterklok på förhand, har just släppts och givit Malin mersmak också på författandet. 

Våga testa

Modet att testa saker är en egenskap som återkommer i hennes entreprenörskap. Hon ser också flera fördelar i att starta verksamhet som ung, bland annat det digitala försprånget.

- Yngre personer är så duktiga att navigera och nå ut i dagens informationsflöde. Det ska vi dra nytta av!

Men allra roligast med att vara egen företagare är möjligheten att utveckla. 

- Jag kan vara kreativ. Det finns ingen jag behöver fråga om lov när jag vill utveckla en idé, det är bara att börja. Dessutom är det är en stor fördel att själv bestämma över det praktiska, som arbetstider.

Till sist, vad kommer stipendiepengarna gå till?

- Jag har inget särskilt projekt som jag har öronmärkt stipendiepengarna till men det kan mycket väl bli en till bok! I vilket fall kommer de att gå till att utveckla verksamheten. 

{Faktaruta}
Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna