För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Så många som möjligt ska förstå att de kan göra skillnad”

Linnea Claeson, utbildad jurist och prisbelönt kämpe driver eget med målet att skapa en snällare, klokare och modigare värld. Den 22 april bjuder hon på framgångstips under Företagarna Business Forum.
Publicerad 21 mar 2022
Foto: Julia Lönnborg.

Du spelade elithandboll, pluggade till jurist, tog ställning för jämställdhet och mänskliga rättigheter och startade eget?

– Ja, jag har engagerat mig för mänskliga rättigheter i hela mitt liv och genom Instagramkontot @assholesonline har jag lyckats nå ut brett, genom att belysa och diskutera sexuella trakasserier och våld med både humor och allvar. Medmänsklighet, jämlikhet och civilkurage är mina hjärtefrågor och de finns med i allt jag gör. Numera har jag omvandlat min hobby och min dröm till ett yrke och ett företag.

Du är en av talarna på Företagarna Business Forum i april. Vad lyfter du där?

– Mitt mål är att skapa en modigare, klokare och snällare värld. Hur tar vi oss dit och vad kan du som företagare bidra med? Jag vill att så många som möjligt ska förstå att de kan göra skillnad och att fler ska våga kliva fram. Det ska också bli så fint att prata med andra som lever samma småföretagarvardag som jag och som gnetat sig igenom pandemin.

Du ser redan småföretagare som modiga förändrare i grunden?

– Jag älskar småföretagare. Det är så många imponerande människor som jobbar hårt därute. Jag tycker också att det är väldigt tydligt – både i Sverige och utomlands – vilken stor effekt det har och vilken skillnad det gör, när det finns satsningar som hjälper människor att starta egna företag.

Du har själv valt bort viss business som inte har känts rätt?

– Ja, jag har gjort sådana val många gånger i min business. Med andra ord har jag valt bort möjligheter som inte lirat med mina värderingar. Det säger jag för att framhålla vikten av att reflektera över vad du står för och vad du vill föra vidare. Att social hållbarhet blir en allt hetare fråga är bra, tycker jag.

Kunder vill i allt högre grad handla av aktörer med tydliga värderingar?

– Vi har länge sett att konsumenter gör mer medvetna val och bryr sig om vår omvärld. Det som funkade förut kanske inte funkar nu. Småföretag kan dessutom vara mer snabbfotade än storföretag. Jag ser värderingsstyrda generationer som kommer ut på arbetsmarknaden med en massa energi, kunskap och hunger. Folk vill göra skillnad, som anställda eller via ett eget företag.

Du pratar även om synen på lycka och framgång?

– Jag brukar prata om att det är skillnad på att vara lyckad och lycklig. Jag vill att så många som möjligt ska må så bra som möjligt. Det bryr jag mig om.

Läs mer och boka din biljett här

 

Fler nyheter från Företagarna