podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren
Foto: Oskar Omne.

Havsmossa som supermat – och jobbmotor

Amankwa Baptiste är hållbarhetsstjärnan som tar traditionellt karibiskt algfarmande till svensk foodtech – och som skapar jobb i områden där turismen drabbats hårt av pandemin.
Publicerad 25 maj 2022

Hon har studerat vid Harvard och guidat många av USA:s stora sjukhus genom implementeringen av nya elektroniska journalsystem. Till slut tröttnade hållbarhetskonsulten Amankwa Baptiste på den antimiljöanda som rådde i Trumps USA.

– Jag ville vara där fler framsteg gjordes. Det tog mig till Malmö – en öppen, innovativ och internationell stad. Jag trodde inte att jag skulle starta eget men såg att jag kan förändra mer som entreprenör än i ett storbolag, säger Amankwa.

Under sin utbildning på Malmö Universitet träffade hon sin medgrundare Krishma Jean-Baptiste och idén till Seatrients föddes.

– Vi har båda karibisk bakgrund, i Trinidad och Tobago respektive S:t Lucia, och vi pratade om vad vi saknade från kulturen. En av sakerna var havsmossa, en sorts rödalger som är rika på proteiner och mineraler. Det finns en lång tradition och kunskap kring att odla och använda råvaran framförallt i drycker, men även inom hudvård, berättar Amankwa.

”Jag trodde inte att jag skulle starta eget, men jag kan förändra mer som entreprenör än i ett storbolag”

Tack vare sina kontakter med odlare i S:t Lucia insåg duon att de hade en affärsidé värd att satsa på, medan världen allt oftare riktar blicken mot så kallad blå mat från havet. Att odlingar på land inte räcker till för matproduktionen framöver är ett etablerat faktum precis som att jakten på mer hållbara metoder att producera mat pågår.

Suddar bort fördomar

– Vi kommer behöva äta mer alger. Många har bilden av det som något slemmigt. Det gäller att sudda bort negativa associationer, säger Amankwa vars Seatrients nyligen antagits till inkubatorn Krinova.

Företaget har tidigare introducerat färska smoothies med havsmossa till kaféer. Nu lanseras första e-handelsprodukten i form av pulver till en smoothiemix som kunder gör hemma.

– Här i Skåne finns ett bra nätverk och mycket innovation just kring mat. Många studenter omvandlar sin forskning och sina idéer till verklig förändring, berömmer Amankwa.

Hjälper turistnäringen

En del av företagets grundidé är också att skapa jobb i områden där turistnäringen drabbats hårt, i spåren av pandemin. Seatrients satsar på att utbilda och certifiera fler algbönder i hållbar odling, för att skapa en pålitlig inkomstkälla.

– Planen är att starta en fabrik och utbildningsanläggningar i S:t Lucia under nästa år för att se till att odlare får rätt kunskap och rätt infrastruktur för att själva bli entreprenörer.

Samtidigt är målet att se till att önationer tar sin plats i den blivande jätteindustrin kring blå mat.

När framväxande marknader blir hetare och mer reglerade stängs ofta människor i marginaliserade områden ute om de inte har infrastrukturen, tekniken eller resurserna för att uppfylla nya krav, konstaterar Amankwa Baptiste.

– Det är en superviktig diskussion. En stor del av det vi gör är att se till att det finns plats för dem. Vi startar i Karibien och fortsätter till andra kustområden i världen.

Fler nyheter från Företagarna