podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren
Sizzles vd Nabeel Nazeer (längst till höger) berättar för Günther Mårder hur företagsidén uppstod då han jobbade som cykelbud tillsammans med Eduard von Seth, numera försäljningschef (till vänster på bilden). Operativ chef Ritvik Paul ser till att köket är redo för kockarna som hyr in sig. Foto: Cornelia Jönsson.

Cykelbud förnyar mat-Sverige

lndiska hamburgare, nigeriansk biffgryta och jamaikansk tofucurry. Företaget Sizzle adderar nya favoriter till vårt matutbud samtidigt som de skapar jobb för hemmakockar i förorter, ofta kvinnor som stått långt ifrån arbetsmarknaden.
Publicerad 1 jun 2022

Knappt en av tre kvinnor som kommer till Sverige på flykt har jobb efter nio år, enligt en färsk SCB-rapport. Samtidigt finns det en lång rad skickliga hemmakockar med stor passion för mat. Det insåg två cykelbud för fyra år sedan. Nabeel Nazeer och Eduard von Seth jobbade som cykelbud och teamledare för Foodora. De deltog på ett stort årligt event i Järva i Stockholm för att rekrytera fler cykelbud. Där upptäckte de fantastisk mat av en kvinna som varken hade restaurang eller någon etablerad kundkrets. Idén tog form om en plattform som kunde hjälpa skickliga amatörkockar att skapa en inkomst och samtidigt addera fler frestande alternativ för matälskare på jakt efter nya favoriträtter.

Lanserar nya matfavoriter

– Det finns många matpärlor att upptäcka och som kan bli våra nya klassiker vid sidan av pizza, kebab, sushi och thaimat. Här kan våra kockar laga traditionella och autentiska maträtter från sina hemländer och kulturer, säger Nabeel Nazeer, vd för Sizzle, medan han visar runt Günther Mårder i ett industrikök i Botkyrka i södra Stockholm, i Gula villan.

LM Ericsson lät bygga huset till sin son Lars Magnus junior medan han själv flyttat till Hågelby gård i närheten. Utanför fönstret växer ekologiskt odlade grönsaker och kryddväxter och på övervåningen i huset pågår sfi-undervisning. En frestande doft av bland annat nigeriansk biffgryta sprider sig ut i rummen, från köket där kockarna Chinyere Nwoso och Zalikka Ajou hyrt in sig just i dag.

För att omvandla sin idé till ett företag tog Nabeel Nazeer och Eduard von Seth hjälp av Handelshögskolans inkubatorsprogram på SSE Business Lab.

Ni hade gissningsvis många bollplank att ta hjälp av där i starten?

– Ja, vi kunde ta del av mycket coachande, men även hela atmosfären gav energi. Vi fick värdefulla råd och tips från andra entreprenörer, vid sidan av själva coacherna, säger Nabeel Nazeer.

Ni startade mitt under pandemin?

– Ja, vi lanserade Sizzle som en hemleveransplattform under några månader, vilket blev vältajmat just då. I dag når vi ut med maten på andra sätt, men vi tittar fortfarande på lösningar för hemleveranser framöver. Vi har precis inlett ett samarbete med Foodora, så att kunder kan beställa våra kockars färska färdigrätter.

Var är ni i dag med Sizzle?

– I dag har vi adderat småkylar som ett sätt att nå kunder. Företag hyr en kyl som fylls på varje dag med mat lagad av våra kockar. Vi kommer alltid vara en plattform för fristående kockar, med kurerade matlådor. Maten väljs ut åt dig och dyker upp i ditt företags kyl – mat som du inte hittar någon annanstans, säger Eduard von Seth som i dag är försäljningschef på Sizzle.

På Coworking-stället A House där nya företag tar form finns en Sizzle-kyl, precis som på lokala Ica-butiker tillägger Eduard.

För några månader sedan vann Sizzle tävlingen För-Orten, för bästa affärsidé med samhällspåverkan, samtidigt som de fått utvecklingshjälp i Unconventional Ventures acceleratorprogram. Nyligen antogs företaget dessutom till anrika inkubatorn Sting i Stockholm, i tuff konkurrens med andra spännande bolag.

Hur många kockar har ni i verksamheten hittills?

– Vi är uppe i 35–40 olika kockar. De är från Moçambique, Jamaica,

Filippinerna, Venezuela, Kina, Indien, Mongoliet, Nigeria med mera. Och vi är tio personer i själva Sizzle-teamet i dag, med rötter i Kina, England, Moçambique och Portugal, berättar Eduard.

Hur hittar de olika kockarna till er?

– De tar ofta kontakt med oss via Instagram och våra befintliga kockar tipsar andra. Dels förklarar vår sajt lite grunder för dem om vad det är vi gör, dels pratar vi ihop oss om olika alternativ och vad de vill ha hjälp med. Kockarna skapar sedan 2–4 rätter som de får feedback på. Alla ska kunna vara i gång och laga samt sälja sin mat inom två veckor.

Utöver att hyra in sig i köket, vilken hjälp får kockarna?

– En del vill hålla kurser och jobba med catering. Andra kommer hit till Sizzle-köket och lagar 100 matlådor under en kväll som vi sedan säljer åt dem. Vi hjälper dem att skifta fokus från familj och vänner till ett kundtänk. Vi ansvarar också för köket och ser till att vi lever upp till regler och bestämmelser. Vissa tycker också att det är svårt att hinna med marknadsföringen själva. Då hjälper vi dem med det.

Hur ser er inkomstmodell ut?

– Vi tar 10 procent för att använda köket och 30 procent för marknadsföring och distribution, 40 procent alltså. Då är lön och ingredienser kockarnas enda utgifter utöver det.

”Kockarna skapar 2–4 rätter som de får feedback på. Alla ska kunna vara i gång och laga samt sälja sin mat inom två veckor”

Blir kockarna också egenföretagare ibland?

– Ja, ett exempel är palestinska Walaa Tebakhi som driver egen lunchrestaurang och har byggt upp en följarskara på Youtube och Instagram. Hon har några anställda och ytterligare en restaurang på gång nu. Hon kom till oss tidigare och ville ha hjälp med att till exempel höja sina priser och få koll på själva företagarhantverket.

Vad är er utmaning just nu?

– Finansiering, för att kunna ta allt till nästa nivå. Vi letar just nu investerare för en preseed-runda i år, säger Nabeel.

Hur ser ni på utvecklingen kring delade kök för tillagning av olika restaurangers mat?

– Så kallade ”dark kitchens” eller ”spökkök” var stora i Indien redan för tio år sedan, det vill säga restauranger som bara lagar mat för hemkörning eller avhämtning genom beställning via digitala plattformar – utan några som helst sittplatser. Nu syns trenden även här i Sverige, med ett växande intresse. Vi har till exempel en dialog med Kista Galleria som vill att vi ska ha ett kök där, som ett sätt att locka folk till butikerna.

Funderar ni på att erbjuda prenumerationer för privatpersoner?

– Ja, det finns planer för det framöver när vi blir tillräckligt stora. Lite som matkassar, att du regelbundet får hem ett antal matlådor med olika rätter.

Hur jobbar ni med hållbarhet i företaget?

– Både konsumenter och kockar bryr sig om saker som val av hållbara ingredienser och vilken typ av förpackningar som används. Vi kikar bland annat på lådor gjorda av sockerrör, för leverans av maten. Och vi samarbetar bland annat med det svenska familjeföretaget Nordic Green Food, med varumärket Yipin, och använder deras tofu. Vi tittar också på att införa varierande prislappar i minikylarna, med billigare priser närmre utgångsdatum. Allt för att minimera spill.

Hur ser planerna ut för Sizzles expansion?

– Utöver att vi finns i Stockholm är planen att starta i Göteborg i år, samt i Köpenhamn och Oslo nästa år. Om fem år finns vi även i Asien och Afrika, säger Nabeel.

Fakta om mötet

Mitt möte: Två av grundarna av Sizzle AB – vd Nabeel Nazeer och försäljningsansvariga Eduard von Seth – samt Ritvik Paul, operativ chef.

Om företaget: Två cykelbud gillade samma företagsidé – att ge oss mat från fler olika delar av världen och skapa jobb för hemmakockar i förorter. Företagets minikylskåp runt om hos företag fylls varje dag med olika rätter.

Därför bokade jag mötet: Hela restaurangbranschen har genomgått ett stålbad under pandemin och vi har sett nya lösningar växa fram. Sizzle adderar en innovativ pusselbit, med erfarenheter från leveranssidan, samtidigt som de underlättar för fler att bli företagare.

Plats: Ett industrikök i Botkyrka söder om Stockholm.


Text: Malin Sund.

Fler nyheter från Företagarna