podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren
Fatma Guettou gör succé på Instagram. Foto: Daniela Spiroska

”Alla barn förtjänar en docka som liknar dem”

Vi har träffat Fatma Guettou som är grundare av Watoto Arts som just vunnit entreprenörstävlingen För-Orten och utsetts till change leader i Reach for change-inkubatorn.
Publicerad 11 feb 2022

Vad gör Watoto Arts?

– Watoto betyder barn på swahili. Vi skapar inkluderande handgjorda dockor som representerar alla hudfärger, funktionsvariationer och familjekonstellationer. Många barn känner inte igen sig själva eller sina familjer i det som finns på leksakshyllorna, vilket gör att barn känner sig annorlunda och utanför. Jag var själv tio år när jag kom till Västerås på flykt från inbördeskriget i Algeriet. Jag vet att representation spelar roll.

Du är biokemist och forskare i läkemedelsbranschen. Hur uppstod idén till företaget?

– Jag var föräldraledig med min son och i en leksaksbutik slogs jag av hur homogent utbudet var. Jag hade just hälsat på min syster som bor i Nairobi och köpt hem fina tyger från en mark[1]nad, så jag sydde en docka till min son i stället. Och vänner bad mig att sy fler.

Du gör succé på Instagram?

– En av våra usp:ar är en genuin kundkontakt som också leder till kon[1]kreta beslut. "Vad är det ni saknar eller skulle vilja ha?" frågade jag i starten. Utifrån följares input föddes idén om lookalike-dockfamiljer, skräddarsydda för att spegla familjemedlemmars funktionsvariationer, födelsemärken, tatueringar och så vidare.

I somras växlade ni upp?

– Jag la min semester på att öppna webbshop. Det krävdes mycket googlingar men det var väldigt utvecklande. Min man, som är civilingenjör i byggbranschen, utvecklar nu vår branding-strategi medan jag styr upp tillverkning, produktion, kundkontakter med mera.

Ni vann just 125 000 kronor i tävlingen För-Orten?

– Ja, pengarna går till instrument och symaskiner för att öka produktionen. Vi blev även antagna till Reach for Change-inkubatorn som årets Change Leaders. Där får vi mentorer, coachning och ett nätverk som hjälper oss att bygga företaget vidare medan återförsäljare börjat höra av sig.

Ni har miljötänk från start i alla led?

– När jag klipper i tygerna ser jag alltid till att det blir så lite spill som möjligt och det lilla som ändå blir gör vi örhängen av eller skänker till förskolor. Till dockornas hud använder vi ekologiskt bomullstyg, vi stoppar mjukisarna med återvunnet material och vi packar i miljövänligt papper med rep av hampa som binder ihop paketen.

I framtiden har ni egen svenskundervisning?

– Vi ska växa genom att skapa jobb för kvinnor med utländsk bakgrund som stått långt ifrån arbetsmarknaden. Jag tittar på exempelvis hur Yalla Trappan jobbar. I framtiden samarbetar vi också med förskolor och skolor via dock-kit med olika typer av familjer, för att utmana normer och öva empati. Vad är normalt?

Fler nyheter från Företagarna