För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Klimatsmarta byggare lockar nya kunder

Hållbara trähus lockar kunder till byggföretaget Norrläge. Men husköparna vill inte alltid betala om den miljövänligaste lösningen är dyrare, konstaterar Norrläges grundare och delägare Johan Ekström. Det nystartade bolaget har vuxit till 27 medarbetare på två år.
Publicerad 24 feb 2022
Gabriel Olsson, Johan Ekström och Joel Mattsson är trion bakom byggföretaget Norrläge i Boden. Foto: Petra Älvstrand.

Norrläge är ett ungt byggföretag, grundat så sent som för två år sedan. Läget är långt norrut, närmare bestämt Boden i Norrbotten.

– Vi har fått ett otroligt mottagande av marknaden med mycket att göra från dag ett, säger Johan Ekström.

Företaget prefabricerar husstommar i en egen fabrik som sedan används till att bygga trähus åt privatpersoner och företag. Råvaran är norrländsk furu.

Tankarna om att bygga hållbart fanns med redan från start. Genom att delta i ett hållbarhetsprojekt hos Energikontor Norr, ett samarbete mellan kommunerna i Norrbotten, byggde Johan Ekström och hans medarbetare på kunskaperna om hållbarhet.

– Vi anlitade en konsult som gjorde en extern utvärdering av vår produktion, och vad vi kunde förbättra både vad gäller fastigheten och transporterna.

Utmanar konservativ bransch

I dag har Norrläge genomfört ett antal åtgärder för att bli vassare på hållbarhet.

– Trähus är ingen miljöbov i det stora hela. Men vi ger kunderna möjlighet att göra dem ännu miljövänligare. Det är absolut en säljfördel.

Kunderna erbjuds att byta ut den traditionella isoleringen med glasull mot cellulosa eller träfiber. Träfiber är en urgammal, miljövänlig och effektiv isolering. Men trots det föredrar en del kunder glasull.

– Det är en konservativ bransch där det finns många utmaningar, konstaterar Johan Ekström.

Ett annat projekt går ut på att byta ut betong – ett råmaterial där tillverkningen står för en stor klimatpåverkan – mot kassetter i återvunnet glas.

– Det är en produkt som är miljömässigt bra men i dagsläget kostsam.

Även om vissa investeringar inte betalar sig direkt kommer Norrläge att fortsätta satsa på hållbara lösningar.

– Det är en investering för framtiden. Allt vi investerar nu är en uppbyggnad av företaget.

En del satsningar blir lönsamma snabbare.

– Isolering har länge varit ett problem för arbetsmiljön i byggindustrin. Vi löste problemet genom att isoleringen i stället sprutades i väggarna.

Flextid konkurrensfördel

På kuppen ökade väggarnas isolerförmåga och de kunde göras tunnare. Det gjorde i sin tur att transporterna kunde effektiviseras eftersom det gick att lasta fler väggblock på varje lastbil.

Norrläge har i dag 27 anställda och att kunna behålla folk och vara en attraktiv arbetsplats är en annan del av hållbarhetsarbetet.

– Vi kör flextider på arbetsplatsen. Mellan klockan 6 och 18 jobbar folk de timmar de ska göra. Det är väldigt uppskattat att folk kan styra själva, säger Johan Ekström.

En av de stora hållbarhetsutmaningarna just nu är fordonsparken. Norrläge har tillgång till 12–15 skåpbilar som snickarna förfogar över när de är ute på jobb. Det är många frågor som stöts och blöts på företaget.

– Finns det alternativ till traditionella dieselbilar? Törs vi gå hela vägen med en elbil? Funkar det hela vägen om det är 29 grader kallt och vi ska till Kiruna och bygga?

Fakta om Norrläge

Plats: Boden.
Gör: Prefabricerade trähus.
Konkurrensfördel: Tydligt hållbarhetstänk stärker företagets erbjudande.
Väcker uppmärksamhet: Norrläge vill ersätta traditionell isolering och betong med miljövänligare alternativ.
Smart drag: Flexibla arbetstider. Mellan klockan 6 och 18 jobbar medarbetarna valfria timmar. Mycket uppskattat.
Antal medarbetare: 27.
Omsättning 2020: 32,8 mkr (405 000 kr i resultat).


Text: Sten Sjögren.

Fler nyheter från Företagarna