För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Bästa föreningen utmanar och överraskar

Vad krävs för att bli en viktig röst i den lokala debatten, att dubblera antalet medlemmar och samtidigt locka både yngre och äldre företagare? Svaret finns kanske i Sunne.
Publicerad 30 aug 2022
Det var på Företagarnas kongress i Norrköping i maj som Rickard Lindqvist (mitten) fick ta emot priset Årets Förening av Frida Boklund, regionchef, och Fabian Bengtsson, ordförande i Företagarna. Foto: Anders Risenstrand.

Förutsättningarna kan inte bli vackrare. Övre Frykens vatten ligger spegelblankt, sommargrönskan har Sunne i ett stadigt grepp – och ett drygt 50-tal medlemmar i Företagarna nätverkar vid Strandcaféet.

Dagen till ära finns det flera anledningar till att fira. Det är dags att avslöja namnet på Årets Företagare i Sunne – och valet föll på den populära bloggerskan Helen Torsgården. Hon berättar om livet i Värmlandsskogarna för en trogen skara av 400 000 prenumeranter (och omsätter drygt 5 miljoner kronor). Årets Unga Företagare i Sunne heter Christoffer Jonsson Sundqvist och Erik Scholander, en duo som tröttnade på att vara anställda och startade Värmlands Bygg & Montage AB mitt under pandemin.

Men en minst lika värdefull utmärkelse är att Företagarna i Sunne tog hem priset som Sveriges bästa lokalförening 2022. Konkurrensen var knivskarp – den vinnande föreningen var tvungen att stå ut lite extra bland Företagarnas drygt 250 lokalföreningar.

”2017 hade vi 80 medlemmar, nu är vi dryga 150. Och vi fortsätter att öka.”

Företagarnas sommarmingel vid Strandcaféet i Sunne ger kanske en förklaring till varför föreningen har blivit en viktig röst i den lokala debatten. Kvällens samtalsämnen kretsar kring så mycket mer än bara företagande. Ett samtal handlar om förändrade lämningsregler vid kommunens förskolor – en begränsning som både företagare (och småbarnsföräldrar) upplever försvårar vardagspusslet. Företagarna har engagerat sig i frågan och många tycker nu att kommunens inställning har blivit mer flexibel. Några andra medlemmar pratar om det som beskrivs som den ”eviga brofrågan”. Den mycket omdiskuterade bron ligger i hjärtat av orten och är i akut behov av renovering. Företagarna har engagerat sig även i den frågan.

– Företagarna i Sunne jobbar aktivt med kommunen för att skapa ett bättre företagsklimat – och vi står inte passiva när kommunledningen har planer som vi tycker är fel. Vår lokalförening hörs och syns – och jag tror att många ortsbor tycker att vi gör nytta och bidrar till att utveckla kommunen, säger Rickard Lindqvist, ordförande, Företagarna Sunne.

En av föreningens största framgångar är att den lyckades stoppa kommunens planer på att lägga ned de teoretiska inriktningarna på gymnasieskolan i Sunne.

– Vi tog fram ett alternativt beslutsunderlag som visade att även de yrkesinriktade utbildningarna skulle drabbas om kommunen fullföljde sina planer – och kommunpolitikerna backade. Skolan finns kvar i sin ursprungliga form.

Det lokala engagemanget i frågor som rör allt från dagistider till kommunala upphandlingar avspeglas i tillströmningen av nya medlemmar till lokalföreningen i Sunne:

– 2017 hade vi 80 medlemmar, nu är vi dryga 150. Och vi fortsätter att öka, säger Rickard Lindqvist.

Så blir du bäst i Sverige

Rickard Lindqvist, ordförande i Företagarna Sunne, tipsar om hur man de lagt grunden för utmärkelsen årets förening 2022.

Örat mot marken
”Plocka upp frågor som engagerar. Se till att föreningen hörs och syns i den lokala debatten.”

Välj rätt frågor
”Hoppa inte på alla frågor. Välj ut de utmaningar som är angelägna för det lokala näringslivet. Du måste orka driva dem hela vägen.”

Skapa dialog – men sätt ner foten när det behövs
”Vi har en bra dialog med kommunala politiker och tjänstemän – men när det behövs kan vi ge oss in i debatten med kommunen i egenskap av företagarförening. Vi blir ett språkrör och det ger oss respekt.”

Överraska
”Vi försöker ha många olika aktiviteter så att vi inte fastnar i ett visst format. Det är viktigt att överraska medlemmarna.”

Skräddarsy evenemang
”Vi arrangerade en tjejkväll på Selma Spa i samarbete med BMW. Stor succé! 80 kvinnliga företagare samlades.”

Ärlig rekrytering
”Valberedningen måste vara uppriktig. Jag tycker att det är fel att locka in folk med argumentet att 'det är bara några få möten’. Vi bjuder in tilltänkta styrelsemedlemmar till en lunch där de får berätta vad de vill åstadkomma.”

Fler nyheter från Företagarna