podcast news play företagaren I media förmån faq
Sofia Magnusson ser stora möjligheter för svenska broderier i USA. Foto: Mikael Göthage.

Svenskt pyssel på export

Sofia Magnussons mål är att med hjälp av digitaliseringen göra broderihantverket tillgängligt för yngre – och för amerikaner. The Folklore Company trycker nu på gasen för att växa i USA med hjälp av en smart distributionslösning.
Publicerad 8 apr 2022

För The Folklore Companys vd och grundare Sofia Magnusson är framtidsplanen glasklar – att nå en stark position inom den del av den amerikanska do it yourself-marknaden som är inriktad mot hantverk. Det Göteborgsbaserade företaget, som 2020 nådde en omsättning på 3,5 miljoner kronor och som har visat fortsatt tillväxt, har inlett ett logistiksamarbete med en amerikansk branschkollega som ska underlätta USA-leveranserna.

– Marknaden för pyssel är enorm där borta, men logistiken innebär en hög tröskel. Vi har till exempel kunder i Kalifornien, men för oss, med ett snittordervärde på 400 kronor, är det inte hållbart ekonomiskt, eller miljömässigt, att skicka försändelser från Sverige till USA, säger Sofia Magnusson.

Digitaliserar broderikonsten

Sofia Magnusson är delvis uppvuxen i Bergsjö i Hälsingland där väggarna i familjens sommarställe traditionsenligt för pryddes av broderade väggbonader. Under sitt yrkesliv har hon haft projektledarroller inom hållbarhetsfrågor på olika företag, men 2013 såddes fröet till en affärsidé. Till lägenheten i Göteborg ville hon köpa en mer personligt präglad väggbonad med ett citat från en Neil Younglåt, men märkte att det var klurigt att hitta. Året efter, 2014, sadlade hon om helt och hållet och lanserade företaget The Folklore Company, vars mål är att föra vidare broderikonsten till yngre generationer genom digitalisering. Med hjälp av bolagets olika online-verktyg kan kunderna skapa och designa personliga broderimönster som sedan säljs med tillhörande do it yourself-arbetsmaterial.

– Vi gör klassiskt hantverk mer utbrett och tillgängligt för yngre, så att inte kunskaperna fastnar hos äldre generationer. Våra kunder är primärt kvinnor i 25–45-årsåldern som inte har broderat tidigare, säger Sofia Magnusson.

Sofia Magnusson berättar att intresset för pyssel, design och hantverk har ökat de senaste åren, och inte minst under pandemin där ”alla har gått och blivit hipsters”.

– Med vårt unika erbjudande ligger vi bra till, säger hon.

Sedan starten har kundtillströmningen kommit från framför allt Sverige och övriga Norden, men också från exempelvis USA där företaget nu gör en mer riktad satsning. Sofia Magnusson berättar att deras filosofi från början har varit att arbeta datastyrt.

– Vi testar mycket och följer våra data för att kunna röra oss så effektivt som möjligt framåt. Vi har översatt vår webbplats till engelska för att nå engelsktalande kunder och primärt använt oss av betald annonsering i sociala medier, men många internationella kunder hittar till oss utan marknadsföring, säger hon.

"Pyssel kan låta banalt men det är en enorm och relativt odigitaliserad marknad"

Att USA har hamnat i blickfånget är ingen slump. Försäljningspotentialen är gigantisk på den amerikanska marknaden för hantverk i och med att upp emot hälften av amerikanerna sysselsätter sig med pyssel, berättar Sofia Magnusson. Och den hittills omständliga och dyra leveransvägen till USA ska nu förenklas genom en logistiklösning på plats i landet. Deras amerikanska samarbetspartner ska sköta lokala kundtjänstärenden och försändelser.

– Förutom att det inte är hållbart kostnadseller miljömässigt att skicka våra produkter från Sverige till USA är det heller inte bra att kunderna får vänta länge på leveransen. Efter köpet vill kunden gärna sätta i gång så snart som möjligt med broderiet.

För att finansiera den pågående satsningen har företaget hämtat in riskkapital från olika investerare, bland andra e-handelsprofilen Anna Nordlander. Sofia Magnusson sticker inte under stol med att det kan bli aktuellt med fler internationella äventyr längre fram.

– Pyssel kan låta banalt, men det är en enorm och relativt odigitaliserad marknad, där vi har världsherraväldesambitioner. Som litet företag med en unik produkt är det dock viktigt att försöka hålla fokus, och vårt nästa steg är nu USA. Möjligheterna är enorma i USA och vi ska gasa på, även om vi är ödmjuka inför uppgiften. Sedan är vi så klart intresserade av fler internationella satsningar, säger Sofia Magnusson.

Tips: Sälj internationellt med e-handel

Gör resarch
Undersök vilka marknader som kan vara de mest aktuella för er. Exempelvis: Hur marknadsför ni er i Sverige och hur fungerar samma sätt utomlands? Vilka marknader har mogna e-handelsbeteenden, vad finns det för trösklar och vad betyder det för just er produkt? En bra hemsida för detta är Google Market Finder.

Testa
Ni behöver inte börja med att översätta sajten till alla språk, utan försök finna andra snabba och kreativa sätt att nå kunderna för att se vilket land som visar intresse. Lägg till exempel upp era produkter på en marknadsplats med internationella kunder och se vilka som köper, kolla upp communities inom området, prata med potentiella influencers för att se intresset, lägg ut en enkät på ett lämpligt ställe, och så vidare. Ett bra men lite kostsamt sätt är att testa med betald annonsering i sociala medier internationellt. Testa, utvärdera och avväg mot budget.

Granska kunddata
Gå igenom era kunddata kontinuerligt – varifrån kommer kunderna? Här kan man använda Google Analytics för att gräva och sedan använda det i marknadsföringen.

Glöm inte magkänslan
Att analysera kunddata är viktigt, men ens magkänsla ska inte underskattas. Ibland kan det vara klokt att använda magkänslan för att vara först på trender i samhället.

Fakta om The Folklore Company


Omsättning: 3,5 miljoner kronor (2020).
Vd: Sofia Magnusson.
Medarbetare: 5 personer.
Bas: Göteborg.
Affärsidé: Med onlineverktyg skapar kunderna personliga broderimönster som säljs som pdf eller DIY-kit med arbetsmaterial. Kunderna gör egna eller använder färdiga designmönster.
Aktuellt: Vill växa på den amerikanska marknaden för hantverk.


Text: Tomas Nilsson.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Gå med idag!

Här listar vi 49 anledningar till varför du ska gå med i Företagarna.