För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Kunder i kö för miljonbåtar

Efterfrågan på fritidsbåtar i mångmiljonklassen har skjutit i höjden. Segelbåtsbyggaren Sailyard i Uddevalla har en fulltecknad orderbok. Brist på personal och material bromsar expansionen.
Publicerad 4 apr 2022
Sailyard tillverkar bara på beställning och kunden bestämmer själv exakt hur segelbåten ska utformas. Båtarna utrustas också med elmotor eller dieselmotor beroende på önskemål. Foto: Linn Bergbrant.

Det är nästan som en korsning mellan en gigantisk träslöjdssal och en båtmässa. Runt om i lokalerna dundrar det från träbearbetningsmaskiner. Sågspånen yr och sandpappren är snudd på lika stora som en människa. Mitt i alltihop bygger någon köksluckor. Någon annan ansvarar för eldragningen. Ytterligare någon finlirar med ett flaskställ i mahogny.

Hos Sailyard i Uddevalla tillverkas premiumbåtar, och varje segelbåt görs från grunden. I den största hallen står fyra påbörjade båtar på rad. Några ska säljas till Tyskland och USA. Det är åtminstone åtta meter högt i tak och en gång i tiden tillverkade Volvo sina C70-bilar i samma lokaler.

– Utrymmet är perfekt för oss. Vi skulle kunna dubbla produktionen här och nu, säger Magnus Larsson, ägare och vd.

Han har själv seglat ända sedan barnsben. Hans föräldrar hade segelbåt och han visste tidigt att han ville bli båtbyggare. När båtvarvet han arbetade på gick i konkurs bestämde han sig för att starta eget och tillverka ribbåtar under namnet Monkirib. När han bytte inriktning mot segelbåtar föddes Sailyard.

– De senaste åren har efterfrågan varit enorm. Vårt problem är att få tag i material och personal. Både bygg- och båtbranschen skriker efter anställda. Det är krig om personalen i dag, säger Magnus Larsson.

När Sailyard flyttade in i lokalerna 2016 hade de 4 anställda. I dag har den siffran ökat till 26 personer. Han hoppas på att växa ytterligare, och för att säkra återväxten samarbetar Sailyard bland annat med Östrabo hantverksskola i Uddevalla.

På grund av leveransproblem är det också svårt att få tag i allt från vinschar till beslag och plastråvara. Ändå beskriver Magnus Larsson personalbristen som den mest akuta frågan.

”Både bygg- och båtbranschen skriker efter anställda. Det är krig om personalen i dag”

– Många varv gick i konkurs 2008 och 2009.

Då var det tyvärr många duktiga båtbyggare som sökte sig bort från branschen. Nu när efterfrågan är jättestor igen är det svårt att locka tillbaka folk, säger han.

Faktum är att Uddevalla har en gedigen skeppsbyggarhistoria. Hamnen är ordentligt djup och det är ingen slump. Här byggdes stora tankfartyg en gång i tiden. På 50-talet var Uddevallavarvet världens tredje största när det kom till sjösatt tonnage. 1978 färdigställde man också världens bredaste fartyg. Hon döptes till Nanny och var 364 meter lång och 79 meter bred. I samband med oljekrisen fick fartygsvarven det tufft och Uddevallavarvet gick i konkurs 1986. Senare gick många andra svenska varv samma öde till mötes. Kanske har trenden nu vänt en gång för alla. I och med pandemin har efterfrågan på alla typer av fritidsbåtar ökat ordentligt.

Sail yard har inriktat sig på premiumbåtar och bygger segelbåtar åt bolag som Arcona och Najad. En färdig segelbåt kostar mellan 4 och 12 miljoner kronor. En kolfiberbåt är till exempel dyrare än en glasfiberbåt.

Produktionschefen Manne Nuhanovic går före i lokalerna. Han konstaterar att allt tillverkas med gedigna hantverksmetoder och hög kvalitet.

– Folk köper inte bara en båt hur som helst.

”Varje båt tar mellan 3 000 och 5 000 arbetstimmar att tillverka, beroende på modell och utförande”

Du kollar på flera hus innan du köper – och det är samma sak med båtar. Folk jämför båtvarv och är väldigt medvetna, säger Manne Nuhanovic.

Han visar en färdig segelbåt, en Arcona 465, som har byggts åt en familj i Tyskland. Den gick loss på 8 miljoner kronor och ska sjösättas lagom till påsk. Varje båt tar mellan 3 000 och 5 000 arbetstimmar att tillverka, beroende på modell och utförande. Sammanlagt hinner Sailyard ungefär tio båtar per år. Samtliga är beställda på förhand och kunderna kommer vanligen också förbi ett par gånger och följer båtbyggarprocessen.

Även förbipasserande Uddevallabor har varit nyfikna på båtvarvet. Av säkerhetsskäl tvingades man till och med låsa dörrarna. Eftersom personalen arbetar med farliga maskiner går det inte att ha folk gående hur som helst. Den som är nyfiken får i stället boka tid för besök.

– Det finns en varvsklubb med gubbar som jobbade med att bygga oljefartyg en gång i tiden och som i dag är 80 år. De har varit här och hälsat på. Jag tror att det betyder mycket för Uddevalla att det byggs båtar på varvet igen, säger Manne Nuhanovic.

Fakta om Sail Yard


Startår: 2013.
Verksamhet: Tillverkar segelbåtar.
Plats: Uddevalla.
Antal anställda: 26 personer.
Omsättning 2020: 12 miljoner kronor.
Magnus Larssons bästa råd till företagare: ”Våga tro på din idé.”


Text: Anna Liljemalm.

Fler nyheter från Företagarna