headphones newspaper video-player
Få kan skapa intresse kring och bygga upp ett varumärke lika originellt och framgångsrikt som Alexander Stutterheim. Han tvekar inte heller att ta ställning. Nyligen använde han exempelvis sin mamma som klädmodell, för att bredda bilden av skönhet. Foto: Samuel Unéus. Bläddra för att se fler bilder.

Varumärkesmagikern som får Svensk Ull att glänsa

Han har fått världsstjärnor att bära hans regnjackor och mordhotats för ställningstagande mot Putin. På Öland skissar varumärkesmagikern Alexander Stutterheim fram sin nya satsning som får oss att älska ull. De 220 egna fåren betar inte långt ifrån butiken.
Publicerad 9 sep 2021

Ett pärlband av bilar ringlar sig över Ölandsbron en solig söndagseftermiddag efter en helg som närmat sig besöksrekord för ön. I dunklet innanför ett skyltfönster på gågatan i Borgholm pustar Alexander Stutterheim ut efter intensiva dagar. Strax innanför dörren syns en bok av skickliga illustratören Jesper Waldersten som en del av skyltningen. Det är ingen slump. Samma humor och melankoli som återfinns i teckningarna blev Alexander Stutterheims hyllade signum när han för elva år sedan grundade Aktiebolaget Svenska Regn. Historien är hyfsat välkänd vid det här laget. Första lasset av de stiliga, handsydda regnrockarna – inspirerade av Alexanders morfars gamla regnrock – sålde slut på några timmar.

När en inköpare från det välkända amerikanska varuhuset Barneys sedan hittade in i Alexander Stutterheims butik, på väg från ett möte hos klädmärket Acne, dröjde det inte länge förrän den småländska kreatörens själfulla hantverk spred sig till New York, Tokyo, Berlin och övriga världen. På två år blev varumärket en sensation, och stora stjärnor som Kanye West, Sarah Jessica Parker och Kate Moss syntes i rockarna. Ikonen Mick Jagger bad att få en egendesignad version samtidigt som Alexander Stutterheim bjöds in till samarbeten med musikmogulen Jay-Z och modemästaren Marc Jacobs.

Att vi nu ses i Borgholm beror på att Alexander Stutterheim är i full färd med att bygga upp Aktiebolag Svenska Ull. Varumärket heter John Sterner, hopsnickrat av Alexanders andranamn plus morfars efternamn. Inte långt härifrån betar de 220 får som han är delägare i. På de stickade tröjorna i butiken sitter gula små brickor som visar ullens ursprung, samma sorts brickor som fåren öronmärks med.

”Det ska bli en destination som gör kundupplevelser kul igen, här får alla idéer plats”

– Vi försöker vara så ekologiska, ärliga och transparenta som möjligt i hur kläderna produceras. Tidigare hade vi till och med videokameror där kunder kunde zooma in de får i hagarna som deras tröja hade ull ifrån, säger Alexander Stutterheim som samarbetar med Ullcentrum på Öland, en aktör som samlar in och processar ull från fler fårfarmar på ön.

– De ser till att ullen tvättas, tovas, spinns och färgas innan våra plagg stickas i Estland, Litauen och Sverige. Ju mer jag har lärt mig om ull via Ullcentrum, desto tydligare blir det vilket makalöst material det är. Förr isolerade vi till exempel hus med det, konstaterar han.

Nya ambitioner för framtidens ullproduktion

Faktum är att mycket av den svenska ullen hamnar på soptippen. År 2019 gick 750 ton svensk ull till spillo trots att naturmaterialet är brandsäkert, lämpar sig för ljuddämpning och isolering plus i trädgårds- och skogsodlingar. I Sverige har de flesta fårgårdar fokus på köttproduktion och det har varit svårt att tjäna pengar på att ta hand om ullen, samtidigt som vi importerar hundratals ton ull från andra länder. Efter att Svenska Fåravelsförbundet startade ett ”ulluppror” har fler än Alexander Stutterheim fått upp ögonen för materialets potential. Aktörer som Fjällräven, Filippa K och Röjk har gått ihop för att bättre ta vara på svensk ull, samtidigt som svenska Woolpower satsat på en helt ny fabrik i Östersund, dubbelt så stor som den tidigare. Från Borås utexamineras också nya designers och textilingenjörer med idéer och ambitioner för framtidens ull-Sverige.

”Ju mer jag lärt mig om ull, desto tydligare blir det vilket makalöst material det är”

Flera aspekter av hållbarhet ligger Alexander Stutterheim varmt om hjärtat. Trots att produktionen är i sin linda har han hunnit prova olika sätt att skapa jobb, särskilt för nyanlända kvinnor.

– Vi behöver bli bättre på att ta vara på kompentens och hjälpa människor in i samhället efter att vi välkomnat dem hit. Det fungerar för dåligt i dag. Jag skulle vilja utmana stora och små företag: Vad kan ni göra?

Vågar ta ställning

Att han överlag inte tvekar att ta ställning syns på klädställningarna i butiken. Där hänger den regnbågsfärgade jackan Vladimir vars försäljningsöverskott skänks till ryska hbtq-organisationer. Den matchande, regnbågsfärgade yllehalsduken? Ja, den heter Donald.

– Jag har fått dödshot via mejl efter uppmärksamhet kring regnrocken döpt efter Putin. Men jag tycker att ett varumärke ska stå för något och starta en diskussion om det samhälle och konsumtion vi har. Hur kan vi göra det bättre? Jag har också undanbett mig SD-anhängare i butiken, jag vill inte att rasister ska bära mina kläder, konstaterar Alexander Stutterheim.

På Öland vässar han sina idéer för att nå ut till kunder framöver. Några kilometer från butiken ligger hans ”lilla lekstuga” döpt till Fåken – öländskans ord för superstorm. En 550 kvadratmeter stor, helt svartmålad industrilokal som fungerar som lager, ateljé, fotostudio samt experimentverkstad för event och spännande samarbeten med varumärken, artister med flera.

– Det ska bli en destination som gör kundupplevelser kul igen. Här får alla idéer plats. Här kan allt hända.

Fakta om Svenska Ull AB

Aktuell: Via varumärket John Sterner ser företaget till att mer svensk ull tas tillvara, med fokus på ekologisk produktion med hantverksvurm.
Plats: Öland.
Antal anställda: Fyra personer.
Vd: Alexander Stutterheim.
Omsättning: Cirka 4 miljoner kronor 2021.

Text: Malin Sund.

Taggar
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Gå med idag!

Här listar vi 49 anledningar till varför du ska gå med i Företagarna.

Nätverk

Som medlem i Företagarna har du tillgång till Sveriges största nätverk för företagare.