För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Det var stort att bli utvald av FN”

Vahid Sohrabpour är grundare och vd för Saveggy som nyligen valts ut av FN-Inkubatorn UNops Innovation Centre i Lund och som utvecklar en ätbar beläggning för frukt och grant.
Publicerad 22 sep 2021
Vahid Sohrabpour, grundare och vd för Saveggy. Foto: Ikram Abdulkadir.

Berätta – vilket problem löser Saveggy?

– En av nio människor i världen är undernärd. Samtidigt slänger vi 45 procent av grönsaker och frukt som produceras, eftersom de hinner bli dåliga. Det är katastrofalt ur ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt perspektiv. Problemet är så stort att FN utropat 2021 till det internationella året för frukt och grönsaker. Vi utvecklar en ätbar beläggning – en biobaserad vätska – som sprejas på produkterna och förlänger hållbarheten. Nu i starten fokuserar vi på gurkor.

Ni valdes ut bland hundratals idéer från 72 länder. Vad betyder det att ingå i FN:s innovationscenter i Lund?

– Ja, vi är ett av tre svenska bolag i den första inkubatorsomgången. 700 sökte – det var stort att bli utvalda. Jag hörde talas om utlysningen när jag deltog på Slush. Det har varit en väldigt intressant resa. Vi startade tuffast tänkbara år, under pandemin. Att väljas ut har gett oss uppmärksamhet, många tar kontakt. Vi får också en inblick i potentiella marknader via FN:s UNOPS-kontor i världen.

Hur uppstod er idé?

– Den biotekniska innovationen föddes via samarbete vid Lunds universitet. Jag har tidigare jobbat på Tetra Pak och doktorerade om förpackningslogistisk och hur man kan minska matsvinn. I diskussioner med biotekniker förstod jag att det vi gör nu var möjligt.

Du och medgrundaren Arash Fayyazi har redan vunnit priser?

– Ja, det har varit ovärderligt för oss. Vi vann bland annat matkedjan Lidls tävling Future Initiatives, vilket gav oss ett startkapital på 2,1 miljoner kronor. I dag är Lidl vår partner i att kommersialisera vår produkt. Vi har även fått stipendium från Sten K Johnsons stiftelse. Nu hoppas vi på Postkodlotteriets Green Challenge. Vi är med bland de 25 finalisterna, av totalt 575 bidrag från Storbritannien, Tyskland, Holland, Norge och Sverige.

Vad händer i bolaget just nu och vad är största utmaningen?

– Målsättningen är att ha en färdig produkt ute på marknaden nästa år. Vi håller på och anställer. Största utmaningen är att säkra finansiering för produktutvecklingen och skala upp produktionen.

FOTNOT: I regi av FN:s projektorganisation UNOPS S3i byggs ett globalt innovationsnätverk för små och medelstora företag med hållbarhetsfokus. Innovationscentret i Lund blev det andra i världen att öppna, delvis finansierat av Vinnova. Även Antigua/Barbuda och Japan har nu innovationscenter medan Sydkoreas öppnar i september. Över 20 länder har visat intresse för att ingå i nätverket.

Fler nyheter från Företagarna