För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Satsade allt på ett kort och vann

Philip Olsson från Halmstad har skapat en exportsuccé som lockar både skivbolag och världsstjärnor. Men vägen till framgång har varit krokig – och när allt såg som mörkast ut satsade han alla pengar på en mässa i USA. Förra veckan utsågs Philip Olsson till Årets Unga Företagare i Sverige 2021.
Publicerad 20 okt 2021
Philip Olsson är Årets Unga Företagare 2021. Foto: Karin Wesslén.
Globala skivbolag som Universal och Warner Bros har hört det mesta – så det krävs en hel del för att väcka deras uppmärksamhet. Philip Olsson, 27 år från Halmstad, har lyckats. Men för att förstå hela historien får man först spola tillbaka bandet till 2014. Philip bodde vid den tidpunkten i en lägenhet, och hans stora intresse för sång och musik resulterade i klagomål från grannarna. Han försökte på olika sätt ljudisolera sin lägenhet, men utan framgång.
 
– Jag tänkte att det måste finnas en lösning för alla som vill utöva sitt musikintresse i hemmet, och samtidigt inte störa grannarna, berättar han.
 
Lösningen blev att Philip som vid den tiden pluggade till ingenjör vid Högskolan i Halmstad, började utveckla en egen portabel musikstudio där användaren både kan öva och spela in sin musik. Den första versionen lanserades 2016.

Musikstudion, eller sångbåset som uppfinningen också kallas, erbjuder 360 graders studioakustik och den är ljudisolerad både ut- och invändigt.

Det blev dock en blygsam start för uppfinningen från Halmstad, och det har funnits tillfällen när det har känts rejält motigt:

– Vi hade verkligen slitit för att få fram den första modellen, men det gick trögt att få ut den på marknaden. Jag bestämde mig för att satsa alla pengar vi hade kvar i firman på att delta i världens största branschmässa för musikindustrin, The Namm Show i Los Angeles. Det kostade 400 000 kronor.

Philip Olssons portabla röststudio utsågs  till mässans ”Best product” i konkurrens med  3 000 andra utställare. Det blev startskottet för en internationell expansion, och den portabla musikstudion har nu hittat kunder i över 35 länder. Halmstadsföretagets innovation har fått rejäl draghjälp av världsstjärnor som Seal och Westlife.
 
Men det är inte bara musiker som gillar den portabla musikstudion:
 
– För en tid sedan uppmärksammade några logopeder att studion är perfekt för att göra röstanalyser på patienter, berättar Philip. Det innebär nya möjligheter för oss, och vi har varit på vår första medicinteknikmässa i Miami för att lansera vår produkt.

Årets Unga Företagare i Sverige 2021

Vinnare: Philip Olsson.
Företag: Isovox, Halmstad.
Juryns motivering:  Efter en tid där samhället förändrats har det blivit tydligt att vi behöver nya lösningar för att kunna utföra saker på nya sätt. Med avstamp i sin egen dröm har vår pristagare skapat förutsättningar för andra människor som vill pröva sina vingar och se hur långt det bär. Med ett bolag med stark tillväxt på den internationella marknaden ser vi en ljus framtid och att volymen kommer att öka ytterligare. Antal medarbetare: 5. Omsättning 2020:  18 miljoner kr (resultat  3,7 miljoner kr).
Omsättning 2021:  Beräknas bli runt  20 miljoner kr.

Andra och tredje pris:
2. Saleh Karrani och Shafik Muwanga, Miljonbemanning AB, Norsborg (Stockholms län)
3. Sophie Engström, Oktanomat AB, Härnösand (Västernorrland)

Priset Årets Unga Företagare i Sverige delas  ut tillsammans med  Almi Företagspartner.

Fler nyheter från Företagarna