För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Vegovågen ger högtryck i tofufabriken

Från gammelmormors recept i Kina till 6 000 kvadratmeter fabrik i Vallentuna. Joceline Lu, vd för Nordic Green Food, lär oss att laga grönare mat. Med föräldrarna Johanna Guo och Cheng Lu har hon fått ut Yipins tofu i hela Sveriges mataffärer.
Publicerad 5 nov 2021

Iindustriområdet Vargmötet i norra Stockholm ligger en mild doft av tofu i luften. Bakom splitternya glasfasader som bryter av mot grå plåt döljer sig ett snillrikt system av löpande band, bubblande kärl och pysande packmaskiner. En lastkaj och ett nytt kylrum förverkligas snart i de 6000 kvadratmetrarna. Varje dag lämnar några tusen paket tofufabriken och landar på butikshyllor i Sveriges stora matkedjor. Samt i matbutiker i bland annat Finland, Danmark och Estland.

Det började med ett handskrivet recept på tofu, vilket varit vardagsmat i Kina i 3 000 år. Tofun ystas ungefär som ost men av sojabönor i stället för mjölk. I slutet av 1990-talet lockade en doktorandtjänst på Karolinska Institutet över läkaren Johanna Guo från Kina till Sverige. Med sig hade hon gammelmormors recept, och ryktet om mathantverket spred sig till grannar och vänner. Maken och ingenjören Cheng Lu såg till att smärre tillverkning tog fart. 1998 grundade de företaget Nordic Green Food vars varumärke Yipin betyder ”högsta kvalitet” på kinesiska. Så småningom gjordes tofun i en minifabrik på 500 kvadratmeter i Upplands Väsby.

– Då var det nästan bara asiatiska affärer som sålde tofu. Men vi såg potentialen och ville göra en jättesatsning på en större fabrik. Alla Stockholmskommuner utom Vallentuna sa nej. Men här var både kommunen och näringslivet välkomnande, berättar dottern Joceline Lu som klev in som vd i familjeföretaget 2017.

Tydliga roller har gjort att samarbetet och generationsskiftet fungerat utmärkt, konstaterar hon medan hon visar runt i fabriken.

– Jag sköter marknadsföring och försäljning, mamma sköter ekonomin och pappa leder produktionen. Det är han som har tänkt ut hur fabriken ska organiseras, hur de löpande banden ska gå, var maskiner ska placeras och så vidare.

”Tofu är fortfarande en lite läskig vit blobb för många. Vi hittar sätt att ge tofun mer kärlek och smak, så att gemene man kan tycka om det”

Familjens stora satsning var tveklöst vältajmad. Intresset för alternativa proteinkällor har exploderat. Sedan Nordic Green Foods öppnade sin nya fabrik 2015 har verksamheten gått från 8 till 20 anställda. År 2018 nappade de stora livsmedelskedjorna och Yipinprodukter finns numera i över 1 000 butiker i hela landet.

– Vegosortimentet av kylvaror växer 30 procent per år. Vårt mål är att tofu ska vara ett självklart val för den som vill äta mer vegetariskt, säger Joceline Lu.

Ändrar svenskars uppfattning

En viktig del i företagets framgång är insikten att många svenskar saknar kunskap om hur tofu kan användas. En stor samling recept på företagets hemsida kombineras med smart produktutveckling. I dagens sortiment finns exempelvis friterad tofu, örtmarinerad tofu och alspånsrökt tofu där den senare är ett bra alternativ till skinka, bacon och korv. En krämigare variant, silkestofu, kan ersätta crème fraiche och användas som bas i bakning, soppor och smoothies.

– Tofu är fortfarande en lite läskig vit blobb för många. Vi hittar sätt att ge tofun mer kärlek och smak, så att gemene man kan tycka om det.

"De rester som uppstår av produktionen skickar vi till gårdar i Vallentuna som använder dem till växtnäring”

- Vi jobbar mycket med såväl restauranger som med sociala medier för att får fler att upptäcka tofun. Målet är att få in det bland svenskarnas topp 10-rätter, konstaterar Joceline Lu.

Hon poängterar också att företaget har hand om hela produktionskedjan utom ett steg – själva odlingen. På hyllor i fabriken står jättesäckar med sojabönor staplade. Varje säck väger ett ton och pryds av Eiffeltornet. En ledtråd till bönornas ursprung.

– Vi köper sojabönorna från 300 ekologiska gårdar och odlingar i Frankrike. Mamma besöker odlingarna en gång per år, under skörden, för att säkerställa produktion och kvalitet. Vi har väldigt medvetna kunder och får ofta frågor om bönornas ursprung och om de är GMO-fria, det vill säga inte genmodifierade.

Vill lösa samhällsutmaningar

Nordic Green Food är också noga med att återanvända restprodukter.

– De rester som uppstår av produktionen skickar vi till gårdar i Vallentuna som använder dem till växtnäring, säger Joceline Lu.

En växande trend i mat-Sverige är inhemsk odling av bönor och ärtor. Men den typen av råvaror kan än så länge inte ersätta importen av sojabönor.

– Vi har kikat på andra bönor och ärtor som odlas i Sverige, men för att tofun ska få en fast konsistens behöver man råvaror med tillräckligt hög proteinhalt och där är vi inte än. Sojabönor trivs nämligen inte i vårt klimat, konstaterar Joceline Lu.

Hennes arbete med att ta tofun till fler middagsbord i Sverige fortsätter, via nya innovationer och trender.

– Jag lyssnar mycket på poddar om alltifrån hälsa och livsstil samt samhällsdebatter och miljötänk till olika typer av kulturer. Mat och kultur är så tätt sammanbundna. När jag träffar vänner och bekanta vill jag alltid höra om deras matinfluenser.

Parallellt hoppas Joceline Lu att familjens företag ska inspirera andra att starta eget.

– Jag hoppas att vi visar vad som är möjligt. Kanske kan vi få fler att bygga företag som skapar jobb och löser samhällsutmaningar?

Fakta om Nordic Green Food AB


Aktuell: Sveriges enda tofufabrik som växer så det knakar, i takt med att vegosortimentet i butikshyllorna blir alltmer populärt. Företagets varumärke heter Yipin.
Plats: Vallentuna i norra Stockholm.
Antal anställda: 20 anställda plus konsulter, inklusive en säljkår.
Vd: Joceline Lu.
Omsättning: Beräknad till cirka 46 miljoner kronor för 2021


Text: Malin Sund.

Fler nyheter från Företagarna