podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren
Esa Paldanius i Haparanda är en av många företagare i norr som drabbas hårt av de höga bränslepriserna. Foto: Petra Älvstrand.

Frustration över höga dieselpriser

Företagare som är beroende av bil drabbas hårt av rekordhöga bränslepriser. Den värsta smällen tar Norrlandsföretagare som har långa avstånd mellan kunder.
Publicerad 29 nov 2021

Räkneverket på dieselpumpen rusar fram i ett rekordhögt tempo. Det tar bara någon minut för Haparandaföretagaren Esa Paldanius (som också är ordförande i Företagarna Haparanda) att få en full tank – och notan slutar på drygt 1 200 kronor.

– Jag har aldrig någonsin tidigare betalat så mycket för att tanka min bil, konstaterar han.

De höga dieselpriserna skapar både debatt och frustration i hela landet, inte minst i norra Sverige där många företagare har långa avstånd mellan uppdrag och kunder. Och i de flesta fall saknar de alternativ till att använda den egna bilen.

Esa Paldanius driver Swefico AB i Haparanda, ett företag som är generalagent och återförsäljare av ledbelysning.

– Jag kör 3 000–4 000 mil om året i tjänsten. Mina kunder är utspridda över ett mycket stort område. Jag levererar inomhusarmaturer till gym och bankkontor i Haparanda, vägtunnlar i Storstockholm, parkeringshus i Göteborg samt en bussterminal med 400 armaturer i Esbo utanför Helsingfors – för att nämna några.

"Värdesätter peronliga möten"

Esa Paldanius använder digitala kanaler för vissa möten och kontakter – men han vill inte helt släppa möjligheten att träffa sina kunder i verkliga livet:

– Jag värdesätter att träffa mina kunder personligen, åtminstone vid den första kontakten, därefter kan vi ta det via digitala kanaler. Konkurrensen är hård och det är viktigt att synas. En betydande del av verksamheten är att visa hur ledbelysning ser ut i verkligheten, och då behöver jag bilen för att ta med mig visningsarmaturer till mina kunder.

Utbyggnaden går för långsamt

Precis som många andra undersöker Esa möjligheten att köpa en elbil, men han anser att utbyggnaden av laddstolpar går för långsamt för att det ska vara ett realistiskt alternativ för en Norrlandsföretagare.

– Visst, jag har funderat på elbil, men i dagsläget är det inte ett alternativ för mig. Tillgången på laddstolpar måste bli bättre – och så vill jag se hur elpriserna utvecklas framöver.

”Jag har aldrig någonsin tidigare betalat så mycket för att tanka min bil"

Det är inte bara världsmarknadens priser och valutakursförändringar som påverkar literpriset på bensin och diesel – det är också en betydande del skatter och avgifter.

– Politikerna borde se hur hårt de rekordhöga bränslepriserna slår och sänka skatterna – eller undersöka möjligheterna till regionala åtgärder i områden där man är beroende av att köra bil för att kunna arbeta och driva företag.

De rekordhöga dieselpriserna är en fråga som väcker starka reaktioner.

– Det är frustrerande. Norra Sverige levererar betydande mängder energi nedåt i landet, samtidigt drabbas vi extra hårt av höga skatter på bensin och diesel. Vi kan inte göra något åt de långa avstånden här uppe, och avsaknaden av politiska åtgärder leder både till frustration och snedvriden konkurrens, avslutar Esa Paldanius.

Fler nyheter från Företagarna