headphones newspaper video-player

”Kan man ta hunden med sig in till jobbet?”

Att pandemin har förändrat våra liv på flera sätt är ju knappast någon nyhet. Många företagare har upplevt sina största företagarkriser någonsin och slagit knut på sig själva för att rädda sina verksamheter. Mindre klart är däremot vad den här tiden kommer att innebära för våra liv sett ur ett längre perspektiv. Såväl privat som professionellt finns det redan nu tecken att tyda och spaningar att göra. Framtiden kommer helt enkelt inte bli som förr, och som vd för Företagarna är jag förstås alltid nyfiken på vad som påverkar Sveriges företagare framöver.
Publicerad 25 mar 2021

Även den minsta och sötaste valp kan förändra yrkeslivet rejält. Många hemmajobbande har skaffat hund under pandemin. Helt plötsligt har husdjursdrömmarna känts rimliga utifrån det liv man lever. Vad betyder det livsvalet i förlängningen? Det kan säkert leda till friktion mellan arbetsgivare och arbetstagare kring mängden tid på arbetsplatsen, men det kommer också att påverka behovet av hundpassning och många andra tjänster och varor.

De digitala mötena och hur vi hanterar dem är på många sätt en vattendelare. Får man chatta medan någon pratar? Måste kameran vara på hela tiden? Listan på utmaningar kan göras lång, men samtidigt är det uppenbart att den digitala mognaden accelererat under pandemin. På ett år har vi gjort en resa som annars hade tagit flera år. När alternativet att ses fysiskt inte längre fanns blev toleransen större för de tekniska barnsjukdomarna, och allt fler har börjat se möjligheter som tidigare dolts bakom såväl negativa attityder som verktygens användarfientliga design.

”Gör din egen omvärldsanalys”

Kommer förutsättningarna för ditt företag vara likadana när pandemin är över? Om svaret är nej så kommer snabbt följdfrågorna: Behöver personalen en annan kompetens än tidigare? Behöver verksamheten justeras på något sätt? Drar ni maximal nytta av den ökade graden av digitalisering i samhället? Förändringen som skett det senaste året har fört med sig nya sätt att förhålla sig till arbetslivet och som kommer att finnas kvar även efter restriktionerna hävts. Virusets blotta existens har ändrat beteenden, som hur och från vem vi handlar och hur vi styr vår konsumtion. Att analysera det är viktigt för alla, oavsett vilken typ av företag just du driver.

Vad finns det för andra fenomen att ta fasta på? Min starka uppmaning till dig är att se till att göra din egen omvärldsanalys. Oavsett om den analysen görs med vänner, anställda eller familj så är ökad förståelse för omvärlden en nyckel till att hamna på rätt sida när allt rullar igång igen. Som företagare är det förstås i ditt DNA att föda nya idéer och att anpassa dig till alla de samhällsförändringar som skett på grund av eller som snabbats på av det virus som härjat i våra liv sedan början på 2020. Jag ser fram emot all företagsamhet som kommer födas ur dina spaningar.

Taggar
Riks Krönika