Guide: Våga ta steget!
Att ta steget in i den digitala världen har under pandemin varit en livlina för många företag. I stället för att gå ner på sparlåga och vänta på bättre tider har verksamheter utvecklats. I snabb takt har nya och lönsamma möjligheter uppstått genom e-handel, digitala showroom och andra smarta lösningar. Tack vare en grupp nytänkande entreprenörer uppstod även något så traditionstyngt som Jokkmokks årliga vintermarknad i en alternativ och digital version. Det gjorde att marknaden nådde helt nya besökare över hela världen. En av möjliggörarna var det Jokkmokksbaserade skönhetsföretaget c/o Gerd som erbjöd marknadens hantverkare att använda företagets plattform för webbhandel.
– Här gällde det att kroka arm och hjälpas åt, säger Johan Wiklund, ena halvan av syskonparet som 2008 startade skönhetsföretaget som inriktar sig på ekologiska hudvårdsprodukter med norrländska förtecken. Trots en väl etablerad webbhandel och företagskunder över hela världen betyder Jokkmokks årliga marknad en stor tillströmning av kunder även för c/o Gerd. Skönhetsfabriken har blivit något av ett besöksmål i Jokkmokk.
Inställd marknad var alltså en dålig affär både för c/o Gerd och för lokala hantverkare och matproducenter.
– För oss var det lätt att fixa en digital lösning som ett alternativ till den fysiska marknaden. Men i trakten finns många fantastiska företag som drabbades hårdare än oss av den inställda marknaden, och som inte är digitala, säger han.
Det var så c/o Gerd bestämde sig för att kroka arm med lokala handlare och andra kommunala och regionala aktörer som är engagerade i näringsliv och besöksnäring.
– Kommunen hade en idé om att sätta ihop länkar till de företag som brukar vara med på marknaden, men för att fungera måste det vara enkelt. Därför erbjöd vi oss att dela vår digitala plattform för e-handel och låta handlarna sälja sina produkter där, säger Johan Wiklund.
Eftersom c/o Gerd redan byggt upp en struktur för videopodcast och onlineshopping användes även den för att nå ut till de digitala marknadsbesökarna.
Under fyra dagar kunde olika entreprenörer presentera sig och sina produkter i direktsändning, både på svenska och engelska.
– Tio timmar livesändning per dag – det blev jättebra. En marknad är en plats där man möts och normalt har vi 50 000 till 70 000 besökare. På webben hade vi 120 000 unika besökare och sålde mer än 10 000 produkter. Många handlare sålde mer än en vanlig marknad, säger Johan Wiklund.
Framgångarna, poängterar han, berodde på samverkan. Att alla jobbade tillsammans för att hitta ett så bra alternativ till den fysiska marknaden som möjligt.
– Jag är så stolt! Ingen drabbades av coronaparalysering. Alla vågade ta steget och satsa på e-handel, trots att en klar majoritet av dem som deltog saknade erfarenhet, säger Johan Wiklund.
Juliana Perez Falke, nationell kund- och affärschef på Almi Företagspartner, har sett hur pandemin accelererat den digitala utvecklingen inom alla branscher. Ofta har det skett helt naturligt och utan de trösklar som tidigare hindrat många från att ta steget. – Den digitala agendan blev plötsligt en självklar möjlighet. Det var inte bara kundmötena som blev digitala. Kundernas digitala beteende har också förändrats, säger hon. Dessutom har vi snabbt vant oss vi det lite mer opersonliga. Som att allt fler i alla åldersgrupper – även äldre – shoppar online i stället för i butik, eller att frukosten levereras i påse i stället för att du köar på kaféet, exemplifierar hon. – Tjänstesektorn har också satsat på e-handel. Även sådant som parterapi har blivit digitalt. När klienter eller kunder inte måste bo i närheten öppnar det för en geografiskt större marknad, säger Juliana Perez Falke.
Blomstrande E-handel
* Nya konceptpåsar lockar
* Hemkörning med taxi
* Marknadsföring i sociala medier
Först kom pandemichocken och oron. Sen handlingskraften. Långtradare packade med växter var på väg genom Europa och för Zetas handelsträdgård gällde det att snabbt hitta nya vägar för blommor och plantor att nå kunderna - som kanske inte ens kunde komma till butiken.
– Jag delade min rädsla med personalen och vi kom snabbt fram till att vi skulle skala upp vår e-handel, säger trädgårdsmästaren Victoria Skoglund som äger och driver handelsträdgården Zetas i Huddinge.
E-butiken uppgraderades med fler varor och med helt nya koncept - påsar med färdiga förslag på lösning för den som ville köpa kryddor, chili, vårblommor eller pelargoner. – Vi hade till och med hela balkongkoncept. Påsarna blev väldigt populära. För våra äldre kunder betydde e-handel en hel del fysisk handpåläggning, men vi har sett hur många som var ovana vid näthandel snabbt har lärt sig och blivit återkommande kunder, säger Victoria Skoglund. Hemleveranser ordnades först genom Taxi Stockholm, men sköts nu av ett mer traditionellt budbolag.
– Trädgårdsintresset har varit enormt under pandemin och att så snabbt satsa på e-handeln och på våra konceptpåsar har varit ett jättebra komplement.
– Marknadsföringen har vi skött helt på de sociala kanaler där vi brukar synas, som Facebook och Instagram. Nu fortsätter vi satsa på e-handeln och filar på nya koncept som frostfria påsar och citruskassar. Planeringshjälp och tips ger vi på vår hemsida, säger hon.
Digital smak av gin
* Provningar via live-streaming
* Träffar kunder i realtid
* Skapar nya produkter
Pandemin vände upp och ner på det mesta för Stockholms Bränneri. Storsatsningen på utökad besöksverksamhet kom av sig och fick skalas ner avsevärt. Inställt resande betydde samtidigt minskad taxfree-försäljning och begränsningen för alkoholservering färre serverade cocktails.
– Här gällde det att vara stark och hitta nya kreativa lösningar, säger Carl Wikner, ena halvan av destilleriets två grundare. Att börja tillverka handsprit av restprodukterna från gintillverkningen var en lösning.
– Från början gjorde vi handsprit för att stödja våra vänner i restaurangbranschen. Med brist på gäster såväl som alcogel kunde vi fylla en lucka och skapa en extra inkomst genom försäljning för kaféer och restauranger. Det visade sig bli en riktig storsäljare, säger Carl Wikner. För att nå ut till fler och nå längre rent geografiskt har Stockholms Bränneri även börjat satsa på digital avsmakning och livestreamingevent – senast för att berätta om ett nytt designsamarbete.
– Vi har prövat på att ha avsmakning online, senast genom en brittisk kund. Det bygger på att deltagarna köpt hem vår gin för att kunna kommentera och ställa frågor i realtid, berättar Carl Wikner. Konceptet håller på att utvecklas och under året kommer det att finnas förpackningar med småflaskor anpassade för just avsmakning.
– Det gäller att hela tiden se nya möjligheter. Under 2021 bygger vi ut både fysiskt, med större lokaler, och digitalt med hopp om fler virtuella möten, säger Carl Wikner.
Hon livesänder från köket
* Betalande prenumeranter
* Kunder i hela Sverige
* Livesända och inspelade yogapass
Det började på Instagram med livesänd yoga från Malin Winbergs kök. Gensvaret fick henne att både vilja och våga satsa. I februari 2021 lanserade hon No Perfect Yoga – en digital plattform med prenumerationstjänst för både livesända och inspelade yogapass. Malin Winberg har drivit eget sedan 2018, som moderator, konferencier och programledare, och jobbar dessutom med gruppträning på ett lokalt gym i Luleå.
– Träning har alltid gett mig energi och satt guldkant på tillvaron. Under pandemin blev digitala yogapass ett sätt att skapa gemenskap även om vi inte kunde träffas, säger Malin Winberg. Pandemin gav henne också tiden att förverkliga idén med en prestigelös yogastudio online som inkluderar och är öppen för alla. I efterhand är hon glad att hon inte såg hur mycket arbete som krävdes för att bygga upp en digital plattform, med webbsida, inspelning, prenumerationer och betalfunktioner. Speciellt som hon bestämt sig för att själv producera allt material.
– Det viktigaste är att våga! Jag tycker det är roligt att jobba med det kreativa innehållet och sköter själv marknadsföringen via sociala medier, men har tagit hjälp med det administrativa, säger hon. När vi pratas vid har webbsidan bara varit uppe i ett par veckor, men hon har redan fått drygt 100 betalande prenumeranter.
– Det syns inte vid registreringen var mina kunder bor, men genom kommentarerna på sociala medier ser jag att de finns över hela Sverige. Det är verkligen jätteroligt, säger Malin Winberg.
Digitalt showroom
* Mässmonter i konferensrummet
* Avancerad webbkamera och mikrofon
* Professionellt intryck
Mässor, personliga möten och säljkonferenser har upphört under pandemin. Ett alternativ är digitala showroom där köpare och säljare möts för att göra affärer. Christoffer Lindhe reser i vanliga fall runt i världen och demonstrerar företagets proteser, samt inspirerar utifrån sina egna erfarenheter som trippelamputerad (bägge benen plus ena armen). Redan före pandemin såg hans företag Lindhe Xtend fördelarna med ett digitalt showroom. Det var då tänkt som ett komplement till fysiska möten men under 2020 blev det ett värdefullt verktyg för personlig kundkontakt. Lösningen är enkel. Bygg upp en mässmonter i konferensrummet och lägg till en lite mer avancerad webbkamera och en mikrofon.
– Under mötet kan kunderna höra mig berätta och få riktigt skarpa detaljbilder när vi zoomar in på olika produkter. Och det blir betydligt roligare att titta på än ett vanligt digitalt möte, säger Christoffer Lindhe. Allt som krävs är alltså ett fysiskt rum, en kamerautrustning, en bra mikrofon och en mjukvara för videokonferenser (Lindhe Xtend använder Lifesize). Se till att bakgrunden är neutral och belamra den inte med för många prylar, tipsar han.
– Viktigast är att ta det där extra steget och bygga upp rummet så att det blir snyggt och professionellt. Kunderna har uppskattat möjligheten att under pandemin boka möte i företagets digitala showroom. För oss kommer det aldrig kunna ersätta det fysiska mötet, men det kommer att förbli ett viktigt komplement, säger han.
Text: Susanna Lindgren.